Men én gang skal jo være den første.

Det er Orkla Foods som har satt i gang en markedsføringskampanje for å, får vi tro, selge mer Makrell i tomat.

Den tradisjonsrike gule boksen er merket med 15 forskjellige beskrivelser av forskjellige befolkninger i Norge.

«Byråkrater fra Brønnøysund» kan nok komme til å slå an i Registrenes kantine.

– «Superoptimistiske Særpinger» passer jo ille godt, sier særping og salgsleder Leif Kristiansen i Orka Foods til fagbladet Dagligvarehandelen.

Om «Superoptimistiske Særpinger» selger spesielt godt i Fredrikstad, er kanskje mer tvilsomt.

– Det er ikke noe eget slagord for Fredrikstad, så det blir litt spennende å se reaksjonene i Stabbur-makrellens hjemland, sier han videre.

  • Andre beskrivelser er «Operaelskende Oslofolk», «Heldiggriser fra Hamar», «Maritime Møringer», «Driftige Drammensere» og (treffende nok?) «Bråkete Bergensere».