Dagbladet  skriver fredag om Namsos lufthavn, hvor passasjertallet har gått ned med nesten 30 prosent etter at de nye flyrutene ble endret 1. april.

– Det har vært fulle fly og ventelister nesten daglig fram til sommerrutene startet. Det er helt klart at de nye rutene har gitt et annet trafikkmønster hos oss, og jeg tror nok hele nedgangen kan tilskrives de nye rutene, sier lufthavnsjef Geir Tore Buvarp i Avinor til avisen.

Widerøe innførte som kjent ruteendringer på kortbanenettet 1. april. Brønnøysund lufthavn var en av flere som  fikk færre avganger, men med større fly. I tillegg ble reisedøgnet kortere: Morgenflyene går seinere og kveldsflyene tidligere.

Det nye ruteprogrammet  ble kraftig kritisert, og i januar  foretok Widerøe en mindre endring: De fant rom for ytterligere to ukentlige rundturer Trondheim - Brønnøysund, midt på dagen.

Katastrofalt for Helgeland

Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen (Ap) er ikke fornøyd med tallene.

– Det er dette jeg har fryktet. Vi har fått et dårligere flytilbud med de kuttene som har kommet spesielt nordover, og mange avganger sørover også. Da velger folk andre reisemåter, og da får vi lekkasjer til andre flyplasser eventuelt mer bruk av bil. Folk vil jo komme seg tur/retur på under én dag, og da blir det slik, sier han til BAnett.

At det er færre avganger er i hans øyne årsaken til at avgangene er fullbooket lang tid i forveien også.

– Det gjør også at det er flere som er nødt til å benytte andre måter å reise på. Det er klart at det på mange måter er katastrofalt for oss på Helgeland at vi har fått de nye anbudsrutene etter 1. april, sier han.

Widerøe strakk seg lenger før

Det er også en faktor at Widerøe tidligere har levert mer enn det anbudet har krevd. Etter 1. april er det endret.

– Widerøe strakk seg lenger tidligere enn hva de gjør nå. Med de nye rutene nå er man innenfor anbudskravene, men man leverer langt mindre ruter enn før det nye anbudet trådde i kraft. Jeg sitter også med en følelse av at man har flyttet rutetilbudet og kapasiten til andre deler av Nordland, særlig Lofoten. Jeg forstår jo at Widerøe vil tjene penger, men Widerøe og departementet må ha forståelse for at dette er rutebussen vår, som knytter oss til andre deler av landet på en rask måte, sier Hanssen.

– Widerøe har uttrykt at de har savnet innspill i forkant av utarbeidelsen av ruteopplegget?

– Vi har aldri blitt invitert til å komme med innspill i forkant. Det sagt, har vi gitt uttrykk for at vi ønsket større fly, men ikke med lavere frekvens. Det er mye vi kunne sagt, og kanskje kunne vært tidligere med, men jeg sa allerede i 2016 at dette kom til å slå veldig dårlig ut for Brønnøy med de nye rutene. Likevel var det ingen av partenen som var villige til å ta tak i det, er Hanssens oppfatning av situasjonen.

Beskyldninger frem og tilbake

Han mener også at Samferdselsdepartementet og Widerøe kaster ansvaret mellom hverandre.

– Jeg registrer jo at det er beskyldninger frem og tilbake mellom departementet og Widerøe. Departementet sier at Widerøe ikke klarer å levere bedre enn anbudet, mens Widerøe skylder på dyre avgifter hos Avinor, som har gjort det vanskelig å øke kapasiteten uten at det går ut over bunnlinjen, sier han.

Dette mener ordføreren er lite konstruktivt.

Jeg mener det må finnes løsninger mellom departementet, Widerøe og fylket, der man ser på tilbudet og utslaget det har gitt for Distrikts-Norge. Det viser at det ikke bare er Brønnøy, Alstahaug, Vefsn og Rana som påpeker det, vi ser det samme i andre fylker. Vi er nødt til å finne løsninger, slår han fast.