Ole Morten Kvaløy fra Sør-Trøndelag er på ferie sammen med familien på Vega, men opplevde kvaliteten på veiene på øya som noe helt annet enn på fastlandet.

— Vi er en gruppe på åtte stykker med tre barn og fem voksne på sykkeltur på Vega. Vi er stor gruppe og da må bilene ta hensyn. Vi skjønner at det er irriterende siden vi har bil selv, men for at forbikjøringen skal bli sikker må de vente til etter en sving eller til de har kommet seg over haugen, sier Kvaløy.

Han sier at dette er ikke noe kritikk til bilistene, men at det bør bli bedre veier til videre turisme på Vega.

— Vi tenkte oss til Eidemsstranda, men hvis vi skal sykle dit blir det litt risikabelt med smal vei og alle svingene. Når det er nødvendig så må vi sykle i bredden for å skjerme barna, sier han.

Han mener at kommunen bør ta grep.

— Det er mange alternativ i bildet. De kan enten gjøre veien bredere, eller lage gang og sykkelvei på begge sider der det sykles mest. For Vega er et fantastisk sted som anbefales og det kommer bare til å vokse med sykkelturister etter hvert, sier han.

Kvaløy har delt sine tanker om syklister og bilister på facebook, noe som har utløst en debatt om saken på nett.

Sterkt ønske

Reiselivsleder på Vega Hilde Wika bekrefter at ønsket om sykkelvei er et sterkt ønske både hos fastboende og besøkende.

— Vi har jo de veiene vi har, uten sykkelsti. Det er ikke bare turistene som ønsker sykkelsti, men også de fastboende med tanke på deres barn som sykler til og fra skolen for eksempel, sier hun.

Veiene på Vega er i trafikksikkerhetsplanene til Vega kommune.

— Det står at «det må legges til rette for sikker ferdsel dersom mål for «Aktiv Transport» skal nås. Økende sykkelturisme gir behov for økt fokus på trafikksikkerhet. Det medfører uforholdsmessige store kostnader å bygge gang- og sykkelvei etter dagens krav.» Men dette er ikke noe som skjer over natta, for det tar tid og det koster penger. Både Sør-Helgeland og Vega ønsker å fremtre som en sykkeldestinasjon, men det er vanskelig når vi ikke har skikkelige veier, sier hun.

Hun mener at en alternativ løsning er å lage sykkelveier som ikke er koblet til hovedveien.

— Det er noen gamle standarder som man må følge når man blant annet skal lage vei og sykkelvei. Men hvis vi lager sykkelvei utenom hovedveien kan vi gjøre det mer attraktivt å sykle på Vega. Under planarbeidet med den nye trafikksikkerhetsplanen for Vega i 2014 var det kravene fra Statens vegvesen som la grunnlaget for kommentaren om kostnadsnivået. I juni i fjor sendte Vegvesenet ut et notat om «Forsøksordning om enklere standard for gang- og sykkelveger» hvor de bekrefter at: «Kommuner og fylkeskommuner kan selv fravike Statens vegvesens håndbøker og vegnormaler på eget vegnett. Dette betyr at kommuner og fylkeskommuner på eget vegnett kan etablere gang- og sykkelanlegg som fraviker Statens vegvesens krav til standard.

Hun sier at det er viktig at folk tar ansvar i trafikken.

— Det er forståelig at sykkelgrupper med barn sykler i bredden for å skjerme barna, men alle må ta hensyn slik at det blir sikkert for sykler og biler, sier hun.

Hun sier at Sør-Helgeland burde vært mer tilrettelagt for sykkelturister.

— Dette med tanke på sykkelstier, sykkelskur og steder for å sette syklene. Her har vi mye å hente og mye er gjort innenfor prosjektet «Øyriket». Nå gjenstår det å sette det ut i livet, sier hun.

Diskutert i kommunestyret

Ordfører Andre Møller tar veisaken alvorlig.

— Vi har diskutert dette i kommunestyret. Veiene er en del av naturlandskapet så vi må finne en løsning. Vi vil mest sannsynlig søke om midler til dette fra fylkeskommunen. De veiene som vi har prioritert er fylkesveier. Derfor er det viktig at fylkespolitikere jobber for å få til dette, siden dette er snakk om mye penger, sier ordføreren.

Han sier at alternativer også har vært diskutert.

— Man kan blant annet gjøre veien 2,5 meter bredere og male hvite sykkelstriper slik at det blir plass til syklende. Da blir veien betraktelig mye bedre enn det den er i dag. Regjering og storting har tatt opp kravene til bygging av vei og gjort om forskriftene av bygging av gang og sykkelvei. Det muliggjør at vi kan gjøre veien bredere med hvit sperrelinje mellom syklist og kjøretøy. Dette er en billigere løsning enn det det var før, sier han.

Ordføreren oppfordrer både turister og lokalbefolkningen til å ta det med ro i trafikken.

— Selv om vi har smale veier så er det plass hvis man sakker farten, sier han