Eksamensresultatene for 2017 viser at elevene ved Brønnøysund videregående skole (BVS) har gjort det like godt eller bedre i 12 av 16 fag sammenlignet med fylkes- og landsgjennomsnittet. Det er rektor Kai Myrvang strålende fornøyd med.
- Vi har hatt gode eksamensresultater de siste årene, men årets resultater er bedre enn på lang tid, sier Myrvang.
- Både skriftlig sentralgitte eksamener, tverrfaglige eksamener og andre lokalgitte eksamener, både skriftlig og muntlig, viser jevnt over gode resultater, legger han til.
I trekkfagene vil det alltid være variasjoner.
- Hvilke elever som trekkes ut er avgjørende for resultatet. Er det en sterk gruppe vil de bli gode, og omvendt. Så resultatene i de enkelte fag må tas med en klype salt, mens helheten gir et bedre bilde av nivået, sier Myrvang.
Bedre enn fylkes- og landssnittet i ni fag
Sentralgitte eksamener er likelydende over hele landet. Resultatene er følgelig direkte sammenlignbare, og statistikken viser at BVS ligger over både fylkes- og landsgjennomsnittet i hele ni av 16 fag.
- Helhetsbildet bekrefter at vi generelt kommer godt ut, og i norskfaget presterer våre elever som vanlig svært godt, sier Myrvang.
Han påpeker at norsk hovedmål er av spesiell interesse, da samtlige avgangselever skal ha denne eksamen. Snittresultatet ved BVS er karakteren 3,6. I Nordland er snittet 3,3 og nasjonalt 3,4.
Rektor trekker også spesielt fram norsk sidemål for elever som tar påbygning og andreklassingene på studiespesialiserende som kom opp i matematikk.
- Siste skoleår hadde vi 50 elever som tok påbygning. Det vil si at de har gått to år yrkesfag og nå tok ett år studieforberedende for å oppnå generell studiekompetanse til videre studier. Karaktersnittet for de som kom opp i sidemål var 3,2, mens både fylkes- og landssnittet endte på 2,6, redegjør Myrvang.
Elevene som kom opp i "Matematikk 2 p" kan vise til det beste eksamensresultatet ved BVS med 4,8 i snitt.
- Det er et fellesfag for elever som går andreåret på studiespesialiserende. 4,8 er meget sterkt. Nasjonalt var snittet 2,8 og i Nordland 3,0, sier rektor.
Andreklassingene som kom opp i økonomistyring gjorde det også godt med snittkarakteren 4,3.
- Der har vi av en eller annen grunn ikke resultater for fylke og landet som helhet. 4,3 er uansett et godt resultat, sier Myrvang.
Dette er foreløpige eksamensresultater i den forstand at det kan være resultater som ikke er kommet inn, og klagesaker som ennå ikke er avgjort.
- Erfaringsmessig blir det veldig små eller ingen justeringer, når alt er klart, sier Myrvang.
Den enkelte skole utarbeider også sine egne eksamener.
- Det typiske hos oss er tverrfaglig eksamen på yrkesfag, og generelt muntlige eksamener for alle studieprogrammer. Vi ser at det er bedre karakterer på muntlig enn skriftlig og jevnt over bra resultater, oppsummerer Myrvang.
Framgang på nasjonal undersøkelse
Det har blitt utørt nasjonale undersøkelser de siste to skoleårene. I fjor fikk BVS dårlig score.
- Årets undersøkelse er langt mer nyansert og viser klar framgang. Undersøkelsene skal vise skolens bidrag til elevenes utdanningsløp, og måler både faglige prestasjoner og graden av fullføring, redegjør Myrvang.
De oppløftende eksamensresultatene gjør at rektor mener skolen er på rett vei. Han legger imidlertid ikke skjul på at skolen har ting å jobbe med.
- Jeg er fortsatt ikke helt tilfreds med gjennomføringen på yrkesfag. Spesielt gjelder det for vg 2-elevene som skal ut i lære. Det er et felles ansvar for skolen, opplæringskontoret og arbeidslivet. Vi har etablert et godt samarbeid og ser en markant forbedring de siste årene ved at det har blitt flere lærlingeplasser. Men det trengs fortsatt flere, sier Myrvang.
Mindre fravær
De nye fraværsreglene har ført til en prosentmessig stor forbedring ved BVS.
Fraværsreglene fungerer
- Før fraværsregelen ble innført hadde vi 7,8 prosent fravær. For skoleåret som nettopp er avsluttet ble fraværet 5,8 prosent. Så den relative nedgangen er på 24 prosent, redegjør Myrvang.
Det totale fraværet for BVS i 2016/17 var 7,5 dager og 8 enkelttimer i snitt per elev. Landsgjennomsnittet er 5,8 dager og 15,2 timer.
- Vi må jobbe med å få ned dagsfraværet. Nøkkelen er å få og elevene til å innse at det er en læringsmessig verdi i å møte opp. Det er også viktig med trivsel på skolen, sier rektor.
- En medvirkende årsak til at dagsfraværet er høyere hos oss er at elever som må på sykehus eller har tannregulering må bruke en hel dag når de har time. Mens timesfraværet er bare halvparten av snittet. Det er jeg veldig godt fornøyd med, sier han.
Fulle klasser
Inntaket til neste skoleår er nå i gang.
- 448 elever er det svært lenge siden vi har hatt. Og så fulle klasser kan jeg ikke huske, sier Myrvang.
BVS tilbyr ni linjer, eller utdanningsprogram som de offisielt heter. Alle andreklassene (vg1) er fulle.
- Stor søking gjør at vi har fått en ny ekstra klasse på vg1 helse og oppvekstfag, sier Myrvang.
Han kan også tilby en ny "linje" i år.
- Vg2 IKT servicefag utdanner driftsansvarlige for IT-systemer, forteller han.
BVS har også mistet to ”linjer”.
- Design og håndverk ble dessverre vedtatt nedlagt i fjor. Og vg2 arbeidsmaskiner er midlertidig nedlagt på grunn av for få søkere. De åtte elevene som kunne gått der har i hovedsak valgt industriteknologi hos oss, eller maritime fag og anleggsteknikk ved andre skoler, forteller Myrvang.
Elevene har nå fått tilbud om skoleplass.
- Vi har 75 elever på venteliste etter første opptaksrunde. 20 av disse har ungdomsrett. Alle disse har fått, eller vil få tilbud om skoleplass, enten hos oss eller andre på andre skoler, sier rektor.
Han har 65 lærere i staben.
- Noen har sluttet og vi trenger også flere lærere som følge av et nytt utdanningsprogram, ekstraklassen på helse og oppvekst og omleggingen av medier og kommunikasjon. Så det kommer elleve nye lærere til skolestart. Det ser ut til at vi får godt kvalifiserte lærere i alle stillingene, forteller rektor Kai Myrvang.
Eksamensresultater 2017, gjennomsnittskarakterer nasjonalt, i Nordland og ved BVS.
Fagnavn | nasjonalt 2017 | NORDLAND 2017 | BVS | |
ENG1002 | Engelsk, Vg1 studieforb | 3,6 | 3,8 | 3,4 |
ENG1003 | Engelsk, Vg2 yrkesfag | 3,1 | 3,0 | |
FSP5023 | Fransk II | 3,2 | 3,6 | 3,7 |
FSP5095 | Spansk II | 3,4 | 3,4 | 2,6 |
FSP5122 | Tysk II | 3,4 | 2,9 | |
MAT1005 | Matematikk 2P-Y | 2,5 | 2,7 | 2,5 |
MAT1011 | Matematikk 1P | 2,6 | 2,4 | |
MAT1013 | Matematikk 1T | 3,5 | 2,9 | |
MAT1015 | Matematikk 2P | 2,8 | 3,0 | 4,8 |
NOR1211 | Norsk hovedmål, Vg3 studforb | 3,4 | 3,3 | 3,6 |
NOR1212 | Norsk sidemål, Vg3 studieforb | 3,2 | 3,1 | 3,1 |
NOR1231 | Norsk hovedmål, Vg3 påbygging | 2,8 | 2,7 | 2,8 |
NOR1232 | Norsk sidemål, Vg3 påbygging | 2,6 | 2,6 | 3,2 |
REA3002 | Biologi 2 | 3,4 | 3,4 | 4,0 |
REA3005 | Fysikk 2 | 3,5 | 3,3 | 3,6 |
REA3012 | Kjemi 2 | 3,3 | 3,2 | 3,1 |
REA3022 | Matematikk R1 | 3,5 | 3,5 | 3,9 |
REA3024 | Matematikk R2 | 3,6 | 3,5 | 3,7 |
SAM3020 | Politikk og menneskerettigheter | 3,5 | 3,4 | 3,6 |
SAM3035 | Økonomi og ledelse | 3,7 | 3,6 | |
SPR3008 | Internasjonal engelsk | 3,4 | 3,3 | |
SPR3010 | Samfunnsfaglig engelsk | 3,2 | 3,3 | 3,3 |
SAM3033 | Økonomistyring | 4,3 |