Fredag omtalte Helgelands Blad et brev fra styret i Avinor til Samferdselsdepartementet, som drøftet hvordan Avinor eventuelt skal kunne løfte flyplass-prosjektet.

En av konklusjonene var at Avinor ville måtte kutte aksjeutbytte til staten med rundt en milliard kroner, og selge eiendom med gevinster på minst 400 millioner. Dette fordi Avinor har så mange andre store og ressurskrevende prosjekter på planen i årene som kommer.

To setninger sladdet

Men to meget viktige setninger i brevet Helgelands Blad fikk innsyn i gjennom begjæring i departementets postjournal, var sladdet av Samferdselsdepartementet.

Sladdet versjon av brevet ble lagt ut i postjournalen til departementet nær to uker etter pressekonferansen på Mo i Rana, der Kenneth Svendsen (Frp) lovet ny flyplass. «Nu kommer den», som han sa.

Første setning i brevet fra Avinor, som Samferdselsdepartementet ønsket å hemmeligholde, er følgende:

«Med antatt byggestart i 2023, har vi inflasjonsjustert investeringskostnaden i løpende kroner til ca 3,0 milliarder», skriver styreleder i Avinor, Ola Mørkved Rinnan i brevet.

I forslaget til Nasjonal Transportplan foreslår regjeringen, med støtte fra Krf og Venstre, at staten skal bidra med 1,47 milliarder kroner (tidligst bevilget i 2024), og forutsetter videre lokal medvirkning med «inntil 600 millioner».

Legger vi Avinors kalkyle for byggepris på tre milliarder til grunn, så mangler forslaget til NTP, som nå behandles i Stortinget, nær en milliard kroner for å fullfinansiere en flyplass som eventuelt får byggestart i 2023.

Mer fra kommunen

Den andre setningen som departementet hadde sladdet i brevet fra Avinor lyder:

«Vi har lagt til grunn et kontant investeringstilskudd (ikke lån) fra Rana kommune på 300 millioner 2016-kroner, inflasjonsjustert til 400 millioner 2023-kroner».

Avinor anslår altså at det kommunale bidraget som kommunestyret allerede har vedtatt må økes med 100 millioner.

Det blir da naturlig å resonnere at et bebudet, men ikke bekreftet, bidrag fra næringslivet på 300 millioner, må inflasjonsjusteres tilsvarende, og økes til 400 millioner.

Polarsirkelen Lufthavn på Hauan i Rana, som skissert av arkitektfirmaet Nordic Office of Architecture.