Han ble møtt av Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen (Ap), som benyttet anledningen til å ta opp lengre rullbane i Brønnøysund, og FOT-rutene.

Usikker på om lang rullebane trengs

– Hva tenker du om ordførerens innspill om lengre rullebane?

– Jeg er opptatt av at vi skal ha et godt tilbud på flyplassene rundt omkring, og jobber tett med Avinor for å se på hvordan vi gjør det. Man trenger neppe en lang rullebane om man ikke og klarer å få bedre tilbud, og da er det flyselskapene sine ønsker som blir det viktigste. Men vi ønsker at flere skal få et bedre tilbud, og vi jobber med å gjøre det mer attraktivt for flyselskapene å fly, svarer Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen hilser på ordfører Johnny Hanssen, mens lufthavnsjef Glenn-Robert Johnsen ser på. Flyet med minsiteren landet et knapt timinutt etter ruta. Foto: Simon Aldra

Frekvens: Flyselskapene må tjene penger

– Hvilke tanker gjør du deg om frekvens?

– Jeg forstår godt ønsket om å ha enda flere avganger. Det er viktig for næringslivet og viktig for fritidsreisende. Og nå reiser vi rundt nettopp for å få innspill fra flyplasser i denne regionen og hele landet, for å se hva vi kan gjøre. Både Widerøe og FlyViking må kunne tjene penger på dette, og så skal vi se på hva vi fra myndighetssiden kan gjøre for å gjøre det mer attraktivt å legge opp nye ruter.

FlyViking skaper brudulje

– Så FlyViking bør også oppmuntres?

– Jeg tror det er veldig spennende med konkurranse for Widerøe, slik at passasjerene får nye alternativ. Vi ser jo at FlyViking allerede har skapt litt brudulje i markedet.

Har tro på Hauan

– Hva tenker du om trafikkgrunnlaget på Hauan?

– Vi tror det er grunnlag for å få en stor flyplass. Man vil sannsynligvis få flere folk som vil reise til flere destinasjoner, samtidig er det mange som har behov for sine lokale flyplasser, i sine daglige reiser, som ikke nødvendigvis vil fly fra Mo.

– Betyr det at de lokale flyplassene er fredet?

– Jeg tror vi skal utvikle de lokale flyplassene, svarer Solvik-Olsen.

– Vi tror det er grunnlag for å få en stor flyplass, sier samferdselsministeren, rett før han går om bord i flyet igjen. Foto: Simon Aldra

– Hyggelig møte

Ordfører Johnny Hanssen hadde i forveien lagt en «slagplan», og fikk gjennomført den.

– Det var et hyggelig møte, raskt selvfølgelig, så det var om å gjøre å få frem mest mulig på den tiden man hadde. Vi fikk snakket litt om rullebanen vår, hva de tenker om utvidelse, i forhold til heliporten, i forhold til terminalen, og fikk selvfølgelig også lagt frem at vi ikke er fornøyd med FOT-rutetilbudet som trådde i kraft 1. april, spesielt med tanke på de rutene som går nordover til Bodø, fylkeshovedstaden vår, svarer Hanssen.

– Vanskelig til Bodø

– Er du fornøyd med svarene du fikk?

– Nei, det er jo som forventet, svarene er jo at man må ta dette opp med Widerøe, og at de kan lage systemet de ønsker selv. Vi vet jo at det ikke er så enkelt, gitt at man skal være i Bodø innen klokken 10 på morran, gjør det at man bruker de maskinene man har tilgjengelig i systemet uten å gjøre noe som blir fordyrende, og da er det vanskelig. Men jeg håper og tror at vi skal få det til bedre enn i dag. Dette er det første flyet som går nordover til Bodø, og ett senere.

– Det er for dårlig at vi har to fly til Bodø, og fire til Trondheim, det gjør at vi kommer oss sent til fylkeshovedstaden, og må reise tilsvarende sent hjem, mener ordfører Johnny Hanssen (Ap). Han hadde lagt en «slagplan» før møtet med statsråden. Foto: Simon Aldra

– Det er ikke bra

Han er særlig misfornøyd med dette.

– Det er for dårlig at vi har to fly til Bodø, og fire til Trondheim, det gjør at vi kommer oss sent til fylkeshovedstaden, og må reise tilsvarende sent hjem. Eller at man må reise dagen før for å rekke møter, eller avtaler på sykehus eller innenfor næring. Det er ikke bra, avslutter han.