Mandag kunne flere medier melde at et kjedebrev sprer seg på Facebook.

Samlet inn over tre millioner

Da Nettavisen omtalte fenomenet mandag hadde kjedebrevet allerede samlet inn hele 3,6 millioner kroner til Barnekreftforeningen.

– Medmenneskelig

– Jeg synes det er en fin ting. Å hjelpe Barnekreftforeningen er veldig bra, sier Thomas Westerberg fra Sømna.

Han er en av mange som har bidratt til å samle inn penger på denne måten, og ga selv 210 kroner etter 28 kommentarer og 70 likerklikk.

– Det er medmenneskelig. Jeg synes det er snakk om uskyldige små liv, de kan ikke noe for det, sier han.

Glad for å bli utfordret

Westerberg tror at dette er en måte å bruke sosiale medier på, som gjør at man faktisk tenker litt over barn og kreft.

Det gir nok også mange et puff til å gjøre noe.

Dypt takknemlige

Barnekreftforeningen er naturlig nok glade for oppmerksomheten.

– Vi har ikke opplevd lignende før, sa kommunikasjonsrådgiver Anja Haug Tronrud i Barnekreftforeningen til Nettavisen tidligere denne uken.

Bare søndag 26. mars ble det samlet inn hele 500.000 kroner.

– Vi har forsøkt å gå tilbake for å finne opphavet, men i slike tilfeller er det vanskelig å se hvem som har startet innsamlingen. Noen har satt inn 10 kroner, andre har satt inn over 1000 kroner, fortalte hun til avisen.

– En slik aksjon som dette har stor betydning for oss som organisasjon som har i oppdrag å påvirke til at barn og ungdom med kreft har de beste forutsetningene for å bli friske og ivaretatt. Vi er dypt takknemlige til alle som har bidratt til å spre budskapet om vår sak, la hun til.