Det framtidige samferdelskartet for Nordland er i ferd med å utarbeides. Statens vegvesen region Nord leverte i 2015 en utredning av alternativene.

Ferje og tunell

På strekningen Brønnøysund og Sandnessjøen har vegvesenet tre alternativer til dagens to-ferjeløsning:

1) Tunnel under Velfjorden, ferge fra Forvik til nytt fergeleie på sørsiden av Mindlandet, og tunell fra Minlandet til Tjøtta.

2) Tunnel under Velfjorden, ny vei fra Forvik og bru over Vistenfjorden. Tunnel fra Stokkasjøen til Tro/Minlandet og tunnel fra Mindlandet til Tjøtta.

3) Direkteferge Horn-Tjøtta.

Skal utrede flytebru

Sør-Helgeland regionråd har tatt til orde for bygging av flytebru istedenfor tunell. Fylkestinget har nå vedtatt at det skal utredes.

"Fylkestinget vil foreta en ny vurdering av en eller flere fergefrie fjordkryssinger mellom Brønnøysund og Sandnessjøen, når resultatene av utviklingsarbeidene i forbindelse med nye fjordkryssingsløsninger på fergefri E39 foreligger.", heter det i vedtaket.

En tunell under Velfjorden mellom Horn og Høyholm er kostnadsberegnet til rundt tre milliarder kroner i Vegvesenets konseptvalgutredning.

Det første prisanslaget var 450 millioner i 2004. Deretter har det steget jevnt og trutt til 950 mill. i 2011, 1,5 mrd. i 2014 og altså rundt tre mrd. i 2015. Det mye høyere kostnadsanslaget og signalene om at tunell mellom Herøy-Alstahaug prioriteres, gjorde at Sør-Helgeland regionråd begynte letingen etter alternativer.

Halve prisen av en tunell

Bindalingen Carl Johan Sverdup presenterte LMG Marins havbru-konsept over Velfjorden for Sør-Helgeland regionråd i oktober 2015.

Nytt alternativ Carl Johan Sverdup (t.h.) presenterte LMG Marins havbrukonsept for Sør-Helgeland regionråd i oktober 2015. Foto: Jøran Horn

– En flytebro fra Horn til Andalsvåg på 2,3 km vil koste mellom 1,3 og 1,5 milliarder kroner. Den settes sammen av moduler på 70 x 11 meter som veier 400 tonn. Disse boltes sammen og settes på flytepongtonger. Modulene lages av skipsstål og kan produseres på alle skipsverft. Leveringstiden er 2-3 år, mens monteringen kun tar 1-2 måneder. Modulene flytes inn eller fraktes på lektere, løftes på plass av en skipskran og boltes sammen. Med fast entreprisekontrakt både på 30 moduler og monteringen blir det få negative overraskelser med byggekostnader og –tid, redegjorde Sverdrup.

Det er tre alternativer for skipstrafikken.

– For Velfjorden foreslår vi en sluseløsning midtfjords med åpning på bestemte tider av døgnet. Alternativene er en lavbru med 30-40 meter spenn eller en høybru med opptil 70 meter spenn. Seilingshøyden mellom pongtongene er seks meter, informerte Sverdrup.

Sluse for skipstraikken For Velfjorden foreslår LGM Marin en sluseløsning midtfjords med åpning på bestemte tider av døgnet. Foto: Skisse: LMG Marin

Det finnes to slike bruer på Vestlandet.

– Bergsøysundbrua på 931 meter ble bygget i 1992 og Nordhordlandbrua som er 1.600 meter ble bygget 1994. Teknologien er utviklet til å tåle strøm, bølger og vind. Brua over Velfjord er en videreutvikling av Nordhordlandsbrua, fortalte Sverdrup.

LMG Marin har også utarbeidet flere skisser, blant annet til Hafast-prosjektet på Sunnmøre. Den 6 km lange flytebroen er beregnet å koste 8 milliarder, mens tradisjonell løsning vil komme på nærmere 40 mrd.

Nordland fylkeskommunes vegadministrasjon har vurdert flytebrukonsept. Der konkluderes det at LGMs konsept er "svært likt det Statens vegvesen utreder i forbindelse med prosjektet fergefri E 39. Det er stor usikkerhet om kostnader siden det er 20 år siden slike bruer var ute på anbud, og fylkesrådet mener at de antydede kostnadstall per løpemeter virker veldig lavt ut fra nøkkeltall Statens vegvesen har fra andre brukonstruksjoner både i Nordland og resten av Norge."

Ferjefritt til Sandnessjøen på halvannen time

En uttalt mål er å korte ned reisetiden mellom basebyene Brønnøysund og Sandnessjøen. I dag er den 3 timer og 15 minutter. Ved å ta ut én ferje og bygge tunell er reisetiden beregnet til 1 time og 52 minutter. En ferjefri forbindelse vil gi en reisetid på 1 time og 29 minutter. Fylkesrådet anbefalte mindre investerings- og driftstiltak for dagens to-ferjeløsning, som ville korte reisetiden til 2 timer og 29 minutter.

Ut fra kostnadsrisikoen knyttet til utviklingen av flytebruløsninger anbefaler fylkesrådet å avvente de erfaringer og konklusjoner som trekkes fra E39-prosjektet, før en går videre med konsepter med flytebruløsninger.

LMG Marin ble etablert for over 80 år siden et skipstegnefirma.

- Vi driver forstatt med det, og har tegnet de fleste gassferjene langs kysten, blant annet for Torghatten. Virksomheten har utvidet seg basert på marinteknologien, fortalte Carl Johan Sverdrup i forbindelse med presentasjonen i regionrådet.

Han har bodd i Bangkok siden 2002. I Asia har selskapet ulike prosjekter.

- Blant annet flytende LNG-terminaler med elproduksjon som brukes til strømforsyning til de mange, små øyesamfunnene - og flytebruer.  Vi har bruprosjekter i Filippinene som er på 17 og 22 km. Utfordringen er at de må tåle vindstyrker på 380 km/t, fortalte Sverdrup.

Prosjektleder for Vegvesenets konseptvalgutredning Helgeland, Jørn Sørvig opprinnelig fra Sømna, presenterte alternativene for strekningen Brønnøysund - Sandnessjøen for Sør-Helgeland regionråd i juni 2014. Foto: Jøran Horn