Om du må fra Brønnøysund til Oslo i dag fredag, og det haster litt, har du stort sett bare ett valg: Widerøe. Turen tar i overkant av to timer.

Bangkok eller Brønnøysund?

Men om du bestiller i dag blir det ikke billig. Det fikk Svein Roger Sjømæling fra Sømna erfare.

– Jeg så på en billett fra Brønnøysund til Oslo, tur-retur. Så la jeg ut et bilde av billetten min på Facebook. Brønnøysund har koden BNN, mens Bangkok har BKK. De som så så prisen, trodde jeg skulle fly fra Bangkok til Oslo, ikke Brønnøysund, sier han irritert til BAnett.

Han reiser litt til Bangkok, og anfører at han ved anledninger har klart å få reist tur-retur Oslo-Bangkok med Thai Airways for rundt 4.800 kroner.

– Disse prisene er helt forferdelige. Til sammenligning koster Norwegian fra Værnes til Oslo 400 kroner om et par dager, hevder han.

Sjømæling mener at vanlige folk umulig kan ha råd til slike priser.

– Jeg kjenner folk som boikotter Widerøe på grunn av prisene.

Widerøe: Må sammenligne epler og epler

Kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe mener at man ikke kan sammenligne en billigbillett fra et flyselskap med en full flex fullprisbillett hos Widerøe.

– Det er viktig at man sammenligner epler med epler. Det er kanskje noen som har en oppfatning at det som styrer kostnad er avstand. Men det er det ikke. Det er antall landinger. Det er det som har innvirkning på levetid på fly, vedlikeholdsintervallene og avgifter. Om man blir overrasket over at det koster mye å fly kort, da har man nok ikke helt forstått hvordan dette fungerer, sier hun.

Et annet aspekt som gjør det dyrere å fly med Widerøe er ifølge Brandvoll at de flyr en flytype som blir naturlig dyrere.

– Kostnaden per flyvning skal fordeles på færre seter. På Oslo-Brønnøysund har vi kanskje bare 39 seter. Da må du hente inn overhead på færre seter, kontra et passasjerfly med 150 eller flere passasjer, mener hun.

Hun understreker at det går an å fly billigere med Widerøe.

– Det sagt har vi jo kampanjebilletter til lavere kostnad på Brønnøysund-Oslo. Alle vet jo at det er priser i den lavere klassen også, men kommer man i siste liten blir det dyrere, sier hun.

Forsker: Widerøe ikke urimelige

I torsdagsavisa får transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet i Bodø kommentere prisnivået på de regionale flyrutene, i konteksten at Widerøe ble tildelt alle kontraktene for dette rutenettet i Nord-Norge.

– Hva betyr det for prisene at man bare har én aktør i Nord-Norge?

– Så lenge kundene som flyr er fornøyde med Widerøe er det veldig greit for oss. Vi vet hva vi får, og de gjør stort sett en god jobb. For Samferdselsdepartementet, som kjøper tjenester, er det vel for så vidt også greit, siden de vet at Widerøe kan levere. Det er jo dette med pris, men anbudet viser jo at det ikke er noen som er villige til å gå inn på dette markedet og konkurrere på pris. Det må jo bety at Widerøe ikke krever en urimelig kompensasjon.

Han peker også på Widerøes regnskap, som i hans øyne ikke antyder en urimelig avkastning de siste årene.

– Det er ikke en lukrativ bransje. Ryanair har gjort det bra, og en del andre selskaper, men de er unntak. Det er veldig hard konkurranse i luftfarten, blant annet fordi det er veldig lett å starte et flyselskap. Når vi skal ut og fly er det dessuten veldig lett å orientere seg om hvem som er billigst eller dyrest, poengterer han.

Hva koster det?

Vi tok en titt på Widerøes priser tur-retur Brønnøysund-Oslo.

  • Prisen for tur-retur Brønnøysund-Oslo i dag fredag 21. oktober, med hjemreise lørdag 22. oktober, er fra 7.942 kroner.

  • Om vi derimot skal fly om en måned, mandag 21. november, og reise hjem samme dag, blir det betydelig billigere. Da kommer tur-retur-prisen på 3.848 kroner.

  • En tur-retur-tur neste uke, med avreise fra Brønnøysund torsdag 27. oktober og hjemreise fredag 28. oktober får du for 3.946 kroner.

  • Skal man ta en ukes ferie i Oslo i januar kan man reise mandag 2. januar, og returnere søndag 8. januar for knappe 2.889 kroner.

  • Om man skal reise til Oslo fra Sandnessjøen fredag, med hjemreise lørdag morgen, kommer det på 5.919 kroner.

Alle disse prisene fremkommer fra Widerøe.no klokka 10.30 fredag.

Og til Bangkok?

Om man skulle få det for seg å reise fra Oslo til Bangkok fredag kveld, med retur lørdag, kommer forøvrig prisen med Thai Airways på 8.821 kroner. Det er altså dyrere å reise Oslo-Bangkok enn det er å rise Oslo-Brønnøysund. En knapp tusenlapp dyrere. Men dette er en billigbillett. Hvordan blir det om

Skal du reise den samme ukesturen i januar er prisnivået et annet, da er billigste pris 11.289, og litt avhengig av når du vil reise, og hvor lenge du vil være, kan det komme opp i over 17.000 kroner.