Hurtigruten bygger nye ekspedisjonsskip. I dag bekjentgjorde de at skipene får navn etter norske polarhelter. De to nye ekspedisjonsskipene med hybridteknologi  skel hete MS "Roald Amundsen" og MS "Fridtjof Nansen".

105 år siden Amundsen nådde Sørpolen

Hurtigruten har bestilt to nye ekspedisjonsskip med hybridframdrift fra Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. De to første skipene blir levert i 2018 og 2019. Hurtigruten har i tillegg inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.

- Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde. Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Hurtigruten har bestemt seg for å døpe de to første skipene MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» etter to av våre mest innflytelsesrike polarpionerer.

- 14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen; det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland; og det er 120 år siden grunnleggeren vår, Richard With, startet med opplevelsesturisme i Arktis.Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, sier Skjeldam.

Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino.

Høy standard

Med MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» vil Hurtigruten sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er ifølge selskapet å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene. Skipene får store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong;to av ti blir suiter.

"Roald Amundsen" og "Fridtjof Nansen" får også tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

- Vi tilbyr ikke cruise, vi tilbyr opplevelser. Derfor er dert viktig med løsninger og miljø som forsterker naturopplevelsene gjestene kan ta del i fra skipene og med skipene som flytende basecamp, sier Skjeldam.

Interiøret skal speile farvannene skipene seiler i. Hurtigruten vil bruke blant annet granitt, eik og bjørk og ull.

Kan seile helelekrisk

MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» bygges med ny og miljøvennlig hybridteknologi. Løsningene som velges vil ifølge Hurtigruten redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent. For første gang blir helelektrisk seiling med passasjerskip mulig, i 15 til 30 minutter.

Likevel er det ifølge Hurtigruten den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosent.

- Vi er stolte av å ta en global lederrolle på klimakutt til sjøs og vi gleder oss til å tilby gjestene våre å seile lydløst inn til iskanten i Arktis eller Antarktis, langs breddene av Amasonas, og til kommende spennende destinasjoner, sier Skjeldam.