Regionrådet møttes på Vega 5.-6. september, og i vedtakene fra møtet er blant annet et høringssvar til Regional transportplan 2018-2029. Dette er en plan Nordland fylkeskommune utarbeider.

Ønsker forbud

Under punktet «Redusere forfall» er følgende tiltak listet opp:

  • Redusere etterslepet på fylkesveiene i Nordland

  • Senrtale deler av fylkesveinettet bør ha en tilsvarende standard som riksveinettet

  • Modernisere fergeflåten ved at gammelt materiell skiftes ut og gjennom krav om oppgradering av eldre materiell

Sør-Helgeland regionråd ønsker å tilføre følgende til siste kulepunkt på den nevnte listen:

  • «...med bl.a. forbud om å legge salong under dekk.»

Ment mot «Kjella»?

Det er vanskelig å se dette som noe annet enn nok et stikk fra Sør-Helgeland mot den nåværende situasjonen med ferger som har salong under dekk, slik som MF «Kjella» som går på Tjøtta-Forvik-sambandet.

Da samme ferge gikk på grunn ved Stokkasjøen 21. september 2015 tok hun inn vann i salongen som ligger under dekk. Flere reagerte på dette.

Det kan nevnes at Nordland skal utlyse alle fergeabud på nytt før 2019. Da vil nye miljøkrav være gjeldende, og det eldre fergemateriellet er neppe aktuelt uansett.

Andre innspill

Rådet har også andre innspill til transportplanen.

  • De vil gjøre det mulig å bruke samme rabattkort på samtlige ferger og hurtigbåter i fylket

  • Vil gjøre det mulig å benytte tilbringertjeneste i større grad på bussruter med lite tilreisende

  • Vil merke nye farleder

  • Vil ha et krav om at flyfrakttilbud for sjømatprodukter skal etableres med utgangspunkt i transport fra Nordland.

  • Vil ha samfunnsmessige analyser der dette er nødvendig (det er da ikke snakk om samfunnsøkonomisk analyse) knyttet til reduksjon i reisetid mellom regionsentre og omland.

  • Man bør vektlegge mulighet for pendlerruter i større grad for distriktene.