I august ble det åpnet konkurs i bakeriet Den glade kalori på Meierisenteret i Brønnøysund.

Nå skal to lokale bakere, med erfaren investor og kjede i ryggen, starte for seg selv.

Håndverksbakeri

– Vi har kjøpt opp konkursboet etter den glade kalori, vi har siktet oss inn på 1. desember som oppstart, sier Kai Stian Solvold, en av de to lokale bakerne.

Han har med seg Steffen Karlsen fra Brønnøysund, som hver for seg skal eie 25 prosent av det nye bakeriet, som skal hete Rustikk Brønnøysund, hver.

Øyvind Hansen fra Trondheim, som er på det norske bakelandslaget, går inn som investor og for å bidra med veiledning med 25 prosent, og kjeden Rustikk AS skal eie den siste 25 prosent-andelen.

Fokus på kvalitet

Målet er at de skal starte et bakeri med fokus på kvalitet.

– Vi ønsker å starte et håndverksbakeri som har fokus på kvalitet og minst mulig tilsetninger av kunstige stoffer. Jeg hadde tre år i Trondheim der jeg jobbet for et lite håndverksbakeri. Da jeg flyttet hjem følte jeg at jeg ville satse på dette fremover i tid, med et lignende prosjekt. Jeg føler jeg har savnet det litt etter at jeg flyttet hjem, forklarer Solvold.

– Er det marked for et slikt bakeri i Brønnøysund?

– Ja, vi får håpe det!

Ønsker å drive selv

De to slutter 30. november i jobbene som bakere hos Bakeriet AS, som i dag har fem ansatte i Brønnøysund. Solvold avviser at det bunner i noen disputt om noe som helst.

– Dette er bare et ønske om å få drive for oss selv, og å ikke være avhengig av en stor kjede som bestemmer alt. Vi vil ha lokal kundekontakt. Vi ser for oss at vi skal tilby til de som ønsker å kjøpe bakevarer fra oss, det kan inkludere butikker i Brønnøysund og omegn, sier han.

Kjedeknytning er en fordel

Han ser ikke på det som noe problem å være en del av Rustikk-kjeden, heller som en fordel.

– Vi er en del av kjeden, men vi sitter jo på 75 prosent av bedriften, og har ganske god kontroll. Det er også viktig å ikke stå helt alene i dette markedet, det er nok klokt å ha et samarbeidsbakeri som kan tilby faglig veiledning og innkjøpspriser, mener han.

I tillegg til bakeri vil de også satse på konditorvarer, og Solvold og Karlsen står for den daglige driften.