Det melder Samferdselsdepartementet onsdag. Ved tilbudsåpning mottok departementet tilbud fra tre flyselskap som vil drive regionale flyruter i Nord-Norge fra 1. april 2017.

13 ruteområder

Det er Danish Air Transport (DAT), FlyViking AS og Widerøes Flyveselskap AS som har levert tilbud.

Tilbudene har kommet inn etter utlysning 2. juni 2016 av konkurransen om drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 13 ruteområder i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 – 31. mars 2022.

De aktuelle ruteområdene er:

  1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

  2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.

  3. Lakselv – Tromsø v.v.

  4. Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.

  5. Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

  6. Svolvær – Bodø v.v.

  7. Leknes – Bodø v.v.

  8. Røst–Bodø v.v.

  9. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.

  10. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.

  11. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.

  12. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.

  13. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.

Unntatt offentlighet

– Valg av flyselskap og tildeling av ruter vil skje når tilbudene er gjennomgått og vurdert av Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet. Avinor vil også få anledning til å komme med innspill. Endelig tildelingsbeslutning tas av Samferdselsdepartementet. Vinner av konkurransen vil bli tildelt enerett til regional ruteflygning på det aktuelle ruteområdet(ene), skriver departementet i pressemeldingen.

Tilbud og protokoll er unntatt offentlighet inntill departementet har gitt tilbyderne tilbakemelding om valg av operatører. Det samme gjelder hvilke flyselskaper som har lagt inn bud på enkelte ruteområder. Dette gjøres ifølge departementet for å ivareta statens forhandlingsposisjon.

– Vi synes det er positivt at flere flyselskaper viser interesse. Beslutning om tildeling vil skje i løpet av høsten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen i pressemeldingen.

Her vil FlyViking fly

Flyviking eies og drives av tidligere pilot og forretningsmann Ola Giæver. Han forteller NRK Nordland at han er opptatt av et knippe ruter.

– Vi har levert tilbud på kortbanerutene i Finnmark og Lofoten. Rutene i Tromsø vil ha base i Tromsø og Lofoten vil driftes fra Bodø, sier Ola Giæver til NRK.

Samtidig vil selskapet holde seg unna ruter med lang rullebane, fordi prisene har vært svært presset på de aktuelle rutene over tid.

– Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa. Dersom Danish Air og Fly Viking får et anbud, kommer vi til å inngå et samarbeid på teknisk side, sier han til NRK Nordland.