I august 2009 omkom Per Vevelstad og Reidun Vevelstad da en container lastet med metallskrap veltet over bilen deres ved Grong. Sjåføren på vogntoget med containere ble senere frikjent, da retten mente at ulykken skyldtes en rekke samvirkende forhold som ikke kunne lastes ham.

Men ulykken er én av flere som har skjedd med krokcontainertransport, derfor arbeides det med nye sikkerhetstiltak.

"Sikkerheten er marginal"

I juli kom Statens havarikommisjon for transport med sin andre temarapport om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport. Den er basert på en gjennomgang av 15 ulykker, og en av dem er ulykken da Vevelstad-paret omkom.

- Krokcontainertransport er en transportløsning som gir god fleksibilitet med mange bruksmuligheter. Denne undersøkelsen bekrefter imidlertid at sikkerheten ved denne transportformen fortsatt er marginal. Containere løsner og faller av, og skadepotensialet er stort. Stabiliteten er også varierende, og kjøretøy med krokcontainere velter også selv om containeren ikke løsner eller faller av. Gjennomførte belastningstester viser at sikring av container til lastebil og tilhenger ikke er tilstrekkelig med de faste låsesystemene, og rapporten dokumenterer flere sikkerhetskritiske mangler på krokcontainere, påbygg og tilhengere. De samlede resultatene forsterker tidligere utgitt temarapport fra SHT om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport, skriver Havarikommisjonen.

Mangler krav

Havarikommisjonen fastslår at det ikke er fastsatte krav til design av låsesystemer for krokcontainere. Den mest brukte standarden i markedet, SS3021:2014, inkluderer ikke krav til valg av låssystem, materialstyrke eller design, og gir heller ingen veiledning for sikker bruk og vedlikehold.

- Alle aktører kan bidra til bedre sikkerhet ved krokcontainertransport. Produsenter, produktleverandører og bransjeorganisasjoner har vært involvert i undersøkelsen, i tillegg til transportvirksomheter og eiere av krokcontainere. Undersøkelsen viser at systemer for innkjøp, rutiner for bruk og vedlikehold, samt kontroller av slikt transportutstyr basert på leverandørenes anvisninger må forbedres. Videre er det viktig at virksomhetene følger opp og legger til rette for opplæring av førere. Disse må ha kunnskap om farene ved å kjøre med dårlig tilpasset eller slitt og skadet utstyr, samt kunne vurdere behov for eventuell tilleggssikring, heter det.

SHT mener også at myndighetenes oppfølging og kontroll med krokcontainertransport er mangelfull, blant annet fordi låssystemene ikke omfattes av periodisk kjøretøykontroll.

I den første temaundersøkelsen om krokcontainertransport (Rapport Vei 2012/03) ble det fremmet tre sikkerhetstilrådinger, hvorav to fortsatt ikke er lukket. SHT mener problemstillingene i disse tilrådingene fortsatt er aktuelle.

Fem tilrådinger

Statens havarikommisjon for transport kommer i rapporten med fem sikkerhetstilrådinger:

* At Statens vegvesen avklarer om lastsikringskravene i forskrift om bruk av kjøretøy er oppfylt for nye og brukte krokcontainere når disse kun er festet med det fastmonterte låssystemet.

* At Norsk Industri i samarbeid med andre interesseorganisasjoner og levererandører tar initiativ til en revisjon av standard SS3021:2014 for å bedre sikkerheten.

* At Arbeidstilsynet øker tilsynet med transportbransjens vedlikeholds- og kontrollrutiner for krokcontainere og låssystemer.

* At Statens vegvesen og Arbeidstilsynet samordner sin godkjennings- og kontrollvirksomhet av krokcontainertransport slik at den totale sikkerheten i alle faser ivaretas.

* Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens vegvesen å etablere et internt system for rapportering og systematisk læring på bakgrunn av informasjon fra bistandsoppdrag for politiet.|

Merk: Navn på omkomne er rettet i første linje. BAnett beklager feilen.