BAnett har omtalt at det er liten forskjell mellom de to tilbudene for bygging og drift av E6 Helgeland sør, Skanska Norge AS og NCC Norge AS.

Siden det også følger med en «bonus» for å oppfylle visse anbudskriterier, opererer man med en fiktiv «konkurransesum», som inkluderer et fratrekk fra tilbudene fra anbydernes tilbudsummer.

Var 300 mill. billigere

Det var også levert inn et tredje anbud, fra Hæhre entreprenør, som for tiden blant annet arbeider med å klargjøre Tosen-veien. Dette ble avvist fordi Hæhres tilbud ble levert i feil postkasse.

Hæhres tilbud var likevel betydelig lavere enn de to andre, med en tilbudssum på 1.980.000.000 kroner, og en konkurransesum på 1.757.000.000 kroner.

Det betyr at Hæhres konkurransesum var hele 307 millioner kroner lavere enn Skanskas sum.

Det melder bygg.no.

Hæhre går til retten

– Vi går nå til retten for å få en midlertidig forføyning der vi krever at vi må inkluderes i konkurransen, sier styreleder Albert Hæhre i Hæhre Entreprenør til bygg.no.

Han mener at Hæhre leverte anbudet til rett tid, og til den adressen som var angitt i Statens vegvesens konkurransegrunnlag.

– Statens vegvesen har gitt Hæhre avvikende opplysninger om leveringssted uten at konkurransegrunnlaget ble oppdatert i dokumentdelingssystemet, sier han til nettavisen.

– På denne bakgrunn, og etter at vi nå også konstaterer at vi har det mest fordelaktige tilbudet, har vi besluttet å forfølge saken rettslig, legger han til overfor bygg.no.

SVV: Bra med rettslig avklaring

Til avisen Helgelendingen uttaler regionveisjef Torbjørn Naimakk at han er tilfreds med at saken nå kan få en rettslig avklaring.

– Jeg registrerer at saken har fått denne utviklingen nå og vegvesenet er glad for at spørsmålet blir belyst rettslig. Utover det har jeg ingen kommentar til Hæhres påstand om at vegvesenet skal ha gitt entreprenøren avvikende informasjon om leveringssted, sier han til Helgelendingen (krever abonnement).