BAnett ble tirsdag er kontaktet av en leser som sier at han har prøvd å ringe legesenteret i Brønnøy jevnlig fredag, mandag og tirsdag - uten å komme gjennom.

– Jeg har prøvd flerfoldige ganger, men det kommer en melding om at man ikke kan ta telefonen. Det må da være såpass med folk ansatt i kommunen at man klarer å bemanne en så viktig funksjon, sa han.

– Åpent hver dag

– Det har vært åpent hver dag, men stengt mellom 12 og 13. Det er åpningstidene vi har, sier Mari-Anne Hopen til BAnett.

De forteller at problemet er knyttet til at bemanningen ikke er bare arbeider med å svare på telefon.

– Bemanningen har mye annet å gjøre, og da var de ikke alltid tid. Da får telefonen unngjelde, sier Tove Karin Solli.

Bemanningsproblemer

I slutten av april var det bemanningsproblemer.

– Da hadde vi en telefonsvarer, og den hengte seg opp. Det er ordnet nå. Fikk det på plass forrige mandag, sier Hopen.

– Hvorfor er det slik. har dere ingen å sette inn?

– Det sitter folk på sentralbordet, men med mye sykdom må vi flytte folk, sier Hopen.

– Må bli bedre

Solli forteller at de arbeider med å få sentralbordet mer stabilt, men at det går mot mindre bemanning i sommermånedene. Hun og Hopen mener det skal være lett å komme seg gjennom til legevakten.

– Det skulle være ganske klart. Er det noe som haster ringer du legevaktnummeret, på dagtid er det 20500, og da kommer du til sentralbordet i Brønnøysund. Er det noe akutt ringer du 116 117, sier Hopen.

– Dere tar selvkritikk?

– Vi må ta selvkritikk, og gjør det vi kan for at det skal bli løst. Vi må få tilgjengeligheten bedre, svarer Solli.