14. april 1969 måtte et militært transportfly av typen Fairchild C-119 nødlande ved Brønnøysund lufthavn. Ifølge Brønnøysunds Avis stoppet en av flyets motorer rundt en kilometer sør for Brønnøysund og vitner forteller at det kom røyk fra motoren før og under landing.

Korps og salgsboder

Trond Eriksen skriver en artikkel om hendelsen for magasinet Flyhistorie, og han forteller at besetningen hadde to valg: en kontrollert nødlanding med hjulene nede og låst eller å hoppe ut i fallskjem. De bestemt seg for det første, men det var ikke bare lett. Brønnøysund lufthavn, som var ett år gammel, hadde en rullebane på 800 meter.

"Landingen som foregikk på bane 22 gikk bra, bortsett fra all gummien fra hjulene som ble lagt igjen på rullebanen som to lange svarte striper ved den kraftige oppbremsingen."

Eriksen skriver videre at på grunn av den store menneskemengden som stadig kom for å beskue flyet, så dukket det opp salgsboder for både kaffe og vafler. Ryktene sier at det også kom korps og spilte for den store menneskemengden. Den populære onsdagsdansen i Brønnøysund på denne tiden ble framskyndet, så Luftforsvarets personell kunne delta.

"Besetningen på BW-H var i hvert fall enige om, ser bort i fra alt stresset før og etter landing, at denne nødlandingen hadde vært noe av det hyggeligste de hadde vært med på (bortsett fra trekkspillmusikken som gjentok seg hver dag, og melodiene kunne nynnes flere år etter denne hendelsen).", skriver Eriksen.

Har noen bilder?

Han har fått god hjelp av tidligere flyplassansatt i Brønnøysund Bjarne Ormøy ved utarbeidelse av artikkelen, i tillegg har han fått tilgang til Brønnøysunds Avis' artikkel fra 1969. Men luftfartsskribenten skulle gjerne hatt enda bedre bilder fra disse dagene. Derfor vender han seg til leserne av Brønnøysunds Avis:

- Det må jo være mange der i Brønnøysund som brukte kameraet den dagen. Det var jo en stor hendelse, masse mennesker, og landingen (og avgangen) er nok fortsatt en rekord med hensyn på operasjoner fra en 800 meters bane som det var den gangen, påpeker han.

Henvend deg til redaksjonen på 416 89 000 eller desk@banett.no hvis du har bilder fra hendelsen og dagene etterpå.

1969 var for øvrig det siste året C-119 var operativt i Norge. Samme år ble de åtte C-119-flyene som hadde vært plassert ved 335-skvadronen erstattet med seks C-130 Hercules-fly.