Det var Brønnøy næringsforum som hadde kalt inn til møte med fylkesrådslederen på rådhuset i Brønnøysund. Leder John Arne Warholm åpnet med en orientering som tok for seg en tidslinje etter raset, og hva som har skjedd. Han ga uttrykk for at mange i næringslivet merket negative effekter av veisituasjonen.

– Skal fikses

Fylkesrådslederen lovet bot og bedring.

– Den veien, den skal fikses. Det er ikke et spørsmål om å spare noen få kroner på å gjøre det på den ene eller andre måten. Vi var litt shaky i starten, før vi fikk gått litt inn i det og sett, hva er dette. Hadde vi snakket om en situasjon der det ikke var teknisk mulig å ha en vei der, så ville vi ha snakket om et prosjekt for flere hundre millioner kroner. Men det er ikke der vi er, sa han.

– Vi er innenfor et prisleie som vi håndtere enkelt. Vi skal avvike fra anskaffelsesreglement der vi kan og der vi må, fortsatte han.

Han var også klar på at beskjeden til vegvesenet i Nordland fra politisk hold har vært tydelig.

– Beskjeden vi har gitt er at det skal gjøres så raskt som råd er.

Permittert, oppsagt

I februar skulle Brønnøysund elektriske by på et oppdrag. Det kunne holdt 4-6 elektrikere i arbeid.

Så kom raset.

– Heldigvis hadde vi ikke svaret på det da raset kom. Da hadde vi forpliktet oss, skrevet kontrakt, sa daglig leder Steinar Lilleås.

Dette får konsekvenser.

– Jeg har en permittert, og en oppsagt, sa han.

  • Hør mer fra Lilleås i videoen

Midlertidig vei?

Under møtet ble det også gitt uttrykk for et ønske om en midlertidig vei, eventuelt med lysregulering og ett felt. Det ble blant annet foreslått av næringssjef i Brønnøy, Knut Horn.

Fylkesråden noterte seg det.

– Tar med signalet om en midlertidig løsning.

Fergevaktordning

Audhild Bang Rande fra Kystriksveien reiseliv tok opp behovet for fergevaktordning.

– Vi vet det blir et visst kaos i år. Hvordan kan vi ta i mot og informere? En fergevaktordning koster 450.000. Men da må vi komme i gang snart, sa hun, og etterlyste hjelp fra fylket.

Norvoll uttalte seg i positiv retning til det.

Skal klare å håndtere

På sin side sa TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen at deres innstilling var at man skulle klare å håndtere det som kommer. Han mener også at Brønnøysund kan være verdt å vente på.

– Jeg har selv stått tre timer i kø for å komme inn til Colloseum. Da tror jeg Brønnøy er verdt en time, sa han.

Han mente også at man burde sørge for at det er drift i kafeene på fergeleiene.

Må ikke svartmale

En del av aktørene på møtet var opptatt av at det ikke blir svartmalt så mye at det får en negativ effekt.

– Vi må sørge for at vi ikke svartmaler. De som vil hit de kommer seg hit. For oss ville det være en katastrofe om det ble slik at folk trodde man ikke kunne komme hit. Vi må forsterke at det går an å komme seg hit, sa varaordfører Torstein Moe i Brønnøy, for anledningen ikledd sin hatt som Roots-general.

I den sammenhengen ble det også tatt opp at det på Gartland er skiltet at «Vegen til Brønnøysund er stengt», som ikke stemmer. Det riktige er at det er omkjøring.

– Ryktet om min død er sterkt overdrevet, er det noe som heter, sa Warholm

Ryktet om Brønnøy-veiens stenging er altså også sterkt overdrevet.

40 prosent avbestillinger

Blant de som ga uttrykk for at de virkelig merker effekten av situasjonen var Per Kåre Hatten hos Torghatten camping.

– Vi har hatt 40 prosent avbestillinger. Det har vi aldri hatt før. Denne sommersesongen kan bli en katastrofe. Hadde ikke vi tatt spranget og vært akuttmottak hadde vi vært konkurs, sa han.

Gratis ferge?

Entreprenør Ken Willy Kristoffersen spurte om det ikke kunne la seg gjøre å få fergetransporten billigere.

– Da betaler vel fylket gratis ferge i tiden dette tar? Tross alt. Det er tusen kroner ekstra om man kjører om Sandnessjøen for å komme til Mosjøen. Jeg tuller ikke.

  • Hør kraftsalven til Kristoffersen i videoen

Møteleder Warholm mente det var en god idé.

– Det hadde vært en genistrek å innføre nå.

Hatten var ikke like overbevist.

– Det er bare vei som teller for oss. Vi kan gjerne framsnakke så mye vi vil. Vi har folk som kommer fra Mosjøen for smaksopplevelser i gourmetrestauranten. Om du så betaler dem for å kjøre ferge kommer de ikke, slo han fast.

Vil ha permanent vei

Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen startet med en tilslørt unnskyldning til Norvoll.

– Jeg har vært litt stygg i munnen om deg, Tomas. Men mens dere satt å skalv fant vi løsninger, sa han.

– Nå må ikke du overdrive, repliserte Norvoll til latter fra salen.

Hansen skrøt av både fylket og TTS, og understreket at han ønsker en permanent vei.

– Jeg har sagt fra dag en at jeg ikke er interessert i en midlertidig løsning. Jeg vil ha en permanent vei. Dette kunne skjedd hvor som helst på denne veien. Det er bare et spørsmål om når det skjer igjen, sa han, men innrømmet at en midlertidig løsning som kunne gjennomføres raskt uansett var en god idé.

Flere møtte opp til møtet.
Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen (i forgrunnen) tok til orde for en permanent løsning.
Ken Willy Kristoffersen ønsker gratis ferge.
Næringssjef i Brønnøy, Knut Horn, foreslo lysregulert ettfeltsvei som midlertidig løsning.
Audhild Bang Rande fra Kystriksveien reiseliv tok opp behovet for fergevaktordning.
TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen sa at deres innstilling var at man skulle klare å håndtere det som kommer.
Roots-general Torstein Moe advarte mot svartmaling.