De to møtte brønnøyordfører Johny Hanssen og ordførerne i nabokommunene på Brønnøy rådhus i dag. Tema for møtet var hvordan situasjonen med stengt Tosenvei skal løses. Fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund påpekte at det jobbes fra dag til dag, og at suppleringsruten som onsdag starter mellom Vennesund og Holm er et resultat av dette.

Har startet arbeidet

Nordlund og Kaski la fram planene for ny veitrasé. De justeres fortsatt noe, men brukes allerede som grunnlagsmateriale i anbudsprosessen. Ved det første rasstedet er planen å legge veien litt lengre ut enn opprinnelig veitrasé. På Bekkevold må det en stor fjellskjæring til.

- Begge steder må vi drive sikring og skoging før vi i det hele tatt kan gjøre noe, sier Nordlund.

Kaski opplyser at dette arbeidet nå er i gang. Området er undersøkt. Restene av veien kan brukes, men mannskapene går ikke i rasgropen på Bekkevold. På vestsiden er veisperringen flyttet noe lengre inn mot rasstedet.

- Det jobbes nå fort. Dette har høy prioritet, og Vegvesenet har overflyttet ressurser fra annet arbeid. Det er fordelen med at de jobber for alle, sier Nordlund.

Han påpeker at det også tar tid å fjerne opptil ti meter med løsmasse etter rasene. Anleggsmaskinene må ha stabil grunn å jobbe på.

- Da vi boret i løsmassene, så var det et sted boret brakk da de flyttet på seg. Det sier noe om stabiliteten.

Steinur forsinker

- Hvorfor kan dere ikke åpne en foreløpig vei med ett felt mens det arbeides?

- På oversiden må det sprenges betydelige mengder fjelll. På Bekkevold ligger det i tillegg en stor steinur på oversiden som må sikres, sier Lars Petter Kaski.

Både han og Nordlund sier at området er lite egnet for en midlertidig vei, fordi det er så bratt og smalt. Det må uansett sikring til, samt sprengning av fjell og borttransport av store masser. De mener det vil forsinke arbeidet med den permanente veien dersom biler skal slippes forbi anleggsmaskiner og sprengning.

- Vi vurderer naturligvis muligheten for å få noe midlertidig på plass, men det blir neppe før oktober uansett, og da er det like greit å få den permanente løsningen klar i november. Ellers blir arbeidet for mye forsinket av trafikken som skal forbi, sier Willfred Nordlund.