Dypaune er eier og daglig leder for Sport 1 og Stormberg på Havnesenteret i Brønnøysund. Han mener Tosenraset vil få store konsekvenser for næringslivet i regionen.

- Ikke først og fremst for meg selv, men det er en rekke bedrifter - blant annet overnattingstilbud og bedrifter i Velfjord-området og langs fylkesveien - som nå vil få det svært tungt, sier Dypaune.

Årsaken - mener han - er sendrektighet fra Vegvesenet.

- Hadde de kjørt på med én gang og satt inn entreprenører fra begge sider for å skjære ut ny vei i fjellet, så kunne vi hatt vei lenge før høsten. Jeg er ingen geolog eller ingeniør, men det virker veldig rart at det skal ta seks måneder å bygge noen hundre meter med ny vei. Jeg forstår at Vegvesenet har fokus på sin prosess, men de tenker ikke på konsekvensene dette vil få for næringslivet. Tenk hvis noen går under på grunn av dette i turistsesongen. Det ville vært katastrofalt. Dette er en krisesituasjon, og da må de bare kjøre på og dispensere fra regler og gjøre unntak fra lover slik at de får ordnet opp i dette så raskt som overhodet mulig, mener Dypaune

Sikkerhet først

Leder for drift og vedlikehold og Vegvesenets sjef for Tosen-prosjektet Lars Petter Kaski har forståelse for at folk ønsker veien tilbake så raskt som mulig. Ifølge Kaski er dette Vegvesenets førsteprioritet, parallelt med sikkerhet.

- Vi skal få veien åpnet så raskt som overhodet mulig, og det skal være sikkert. Det er ingen sparebluss her på noe, sier Kaski.

Men det er en del faktorer som spiller inn, som gjør det umulig å bare sprenge ny vei, ifølge Kaski.

- For det første så kan vi ikke sende inn maskiner til å jobbe der, før vi har gjort grunnboringer på hele området. Vi må være sikre på at det ikke går flere ras. Vi jobbet faktisk med å etablere midlertidig vei da det andre raset gikk. Dette kan vi ikke nå. Det må være trygt, sier han.

Stengt til høsten

Han bekrefter imidlertid at Vegvesenet skal gjøre nettopp det Dypaune ønsker: skjære ny vei inn i fjellet.

- Vi må bygge over 700 meter med permanent vei. Dette vil vi mest sannsynlig gjøre som en kombinasjon av fjellskjæring og fylling. Den nye veien er flyttet utenfor det som er regulert til vei i dag. Derfor må vi kjøre en formell prosess, for å fravike reguleringsplanen. Et så stort anlegg som vi nå gjør, må prosjekteres grundig. Vi må se på grunnundersøkelsene og lage en ordentlig plan. En så stor anskaffelse må gjøres riktig, det er snakk om flere titalls millioner. Vi har ikke lov til å gjøre dette uten at det er lyst ut en rask anbudskonkurranse. Det er vi nødt til å gjøre, og vi har allerede dispensert fra regelverket på anskaffelsen for å få gjort den raskere. Vi må ha ut et lite anbud, og minst tre entreprenører må få regne på dette. Det vil uansett fortsatt ta tid å få inn maskiner. Det er et stort apparat som skal inn, sier Kaski.

- Vi vet også at det er en del løsmasser i fjellsiden over rasstedet. Dette må sikres før vi kan gå inn og drive fjellskjæring for å anlegge ny vei.

Perspektivet på åpning av veien er fortsatt høsten.

- Jeg regner med vi er ferdig i løpet av neste uke med grunnundersøkelsene. I løpet av neste uke er vi også rimelig klar på når vi får lyst ut anbudet, og om vi kan begynne arbeider med egne entreprenører. Det kan derfor bli noe arbeid allerede neste uke, som ikke er del av anbudet. Jeg ser for meg at det vil ta et par måneder fra entreprenør setter i gang fysisk til vi får åpnet veien. Vi kommer til å stille strenge krav til størrelsen på arbeidsstyrken. Entreprenøren må kunne stille med en del folk og maskiner for å få gjort dette raskt, sier Kaski.