Det er Ulf Johansen som i et brev til kommunen, som også er sendt til BA, gir uttrykk for at han ikke er fornøyd med informasjonen han har fått i etterkant av raset på Tosenveien.

Han peker i brevet på at Brønnøy kommune vet som er grunneiere, og derfor ikke har noe problem med å kreve inn eiendomsskatt, men ikke har klart å fange opp at han burde fått informasjon fra samme kommune, siden han ikke er fastboende.

Rekker ikke

Han etterspurte informasjon fra kommunen 8. april, og ble videresendt fra servicekontor til ordfører og rådmann.

– Sjekket kommunens sider internett og ingenting om møter eller annen info om Tosbotn i løpet av helga 9. og 10. april, skriver han.

12. april så han i BA at det var et møte i Tosbotn, og invitasjonen var lagt ut samme dag, trolig etter klokka 08.00, ifølge Johansen.

– Dette betyr at arbeiderne ikke ser dette før etter endt arbeidstid og det er ofte klokka 16.00. Møtet ble vel avholdt klokka 18.30. Dette betyr at grunneiere som bodde f.eks. på Vega, Vevelstad eller lengre unna ikke hadde mulighet for å møte opp til dette infomøte. Selv holder jeg ikke BA og mener at info fra kommunen skal være gratis for dets innbyggere. Jeg måtte altså ringe rundt til fastboende i Tosbotn for å få vite noe i det hele tatt om ståa der jeg eier en eiendom med hus som jeg er ved å restaurere. Synes dette er helt elendig fra kommunens side, og især når jeg skriftlig per email har etterspurt info, skriver han.

Brevet er skrevet 13. april, og da hadde han ikke mottatt noen informasjon fra kommunen som «krever inn eiendomsskatt i området».

– Jeg synes dette er svært kritikkverdig av kommunen, da min adkomstvei til min eiendom er sperret av ett ras og kommunen ikke gir info til alle det berører.

Kunne vært bedre

Rådmann Pål Trælvik i Brønnøy tar kritikken med fatning.

– Jeg tar til etteretning at vedkommende synes vi burde funnet flere informasjonkanalaer, både kommunens nettsider og Facebook-sider, og i fremtiden bør vi kanskje se på mobilteknologi, men Jeg synes i utgangspunktet at saken er dekket godt av både NRK og BA. Både nett og trykt versjon av BA har fortalt ganske tydelig hva som skjer, hva om gjøres, og hvordan, mener rådmannen.

Han understreker at det er litt forskjell på å sende ut informasjon om eiendomsskatt, og hasteinformasjon som dette.

– Eiendomsskatt senter vi i post. Skulle vi sende dette i posten hadde han ikke fått informasjon tidsnok uansett, sier Trælvik.

Nå arbeider kommunen sammen med andre parter for å løse utfordringene raset skaper.

– Vi prøver å løse, med blant annet båttrafikk forbi raset, som skal korresponderer med buss og ferje.

En utfordring er at folk blander roller, tror Trælvik.

– Mange av oppgavene folk savner er ikke kommunale. Kommunen driver ikke med buss, det er det fylket som gjør. Det er ikke kommuen som driver med fylkesveier, det er det fylket som gjør, kommunen driver heller ikke med SHMIL, det er det SHMIL som gjør. Vi har ikke buss, båt eller SHMIL, legger han til.