Undersøkelsene i skredområdet fortsetter ut neste uke før Vegvesenet beslutter hvordan veien skal bygges opp igjen.

Les også: Tosen-raset: Dette har skjedd

– Tosbotn har topp prioritet. Vi setter inn alle nødvendige ressurser fra egne rekker og har leid inn geoteknikere fra Sweco og Muliticonsult og personell fra Novatek for kartlegging. Så vi har fullt trøkk og opp imot 15 mann i sving, sier Lars Kaski, leder for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen Nordland.

Utelukker midlertidig løsning

Grunnundersøkelsene startet mandag.

– Undersøkelsene vil fortsette ut neste uke. Vi nærmer oss den store skredgropen fra begge sider, og skal også nedi den. Det tar sin tid og sikkerheten går foran alt. Vi får også en båt på plass som skal gjøre grunnboringer i sjøbunnen, sier Kaski.

Fjellet på den ene siden, den dype Tosenfjorden på den andre og svære groper i det største skredområdet utelukker en midlertidig løsning.

– Det gjør det vanskelig å komme forbi med en midlertidig løsning. Så vi har to alternativer; enten legge en fylling, dersom det viser seg å være trygt, eller lage en ny skjæring og trasé i fjellet, sier Kaski.

– Fylling går raskest

– Hvorfor ikke bare sette inn de ressursene som trengs og lage en ny skjæring med en gang?

– Det er mye raskere å fylle. Så det er ikke nødvendigvis bare kostanden som vurderes, men omfanget og tidsbruken. Det gjelder å ha å ha litt is i magen nå og bruke den tiden vi trenger for å få samlet inn så mye informasjon som mulig. Uansett løsning vil det ta måneder før veien kan åpnes igjen, sier Kaski.

– I fjor sommer/høst ble det gravd en kabelgrøft mellom kraftstasjonene Leiråa og Bjønnstokk. Den går langs fylkesveien og igjennom begge skredområdene. Kan gravingen i det som Vegvesenets rapporter beskrives som "svært sensitiv leirgrunn" ha gjort området ustabilt og bidratt til skredet nå i vårløsningen?

– Vi har fått en midlertidig rapport fra Multiconsult som lister opp alle ting som er skjedd i området. Gravearbeidet med kabelgrøften, anleggstranpsorten og all annen aktivitet i forbindelse med kraftutbyggingen. Men foreløpig kommer jeg ikke til å spekulere på årsak. Vi jobber for fullt med å få på plass veien igjen, sier leder for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen Nordland, Lars Kaski.