Banksjef Magne Saltnes i Helgeland Sparebank sier at de har merket en DNB-effekt lokalt.

- Ja, det har vi gjort en stund nå. Flere kunder har sett hvilken vei det gikk, og vi har vært godt rustet til å ta imot dem. Det gjelder særlig på bedriftssiden, hvor vi har merket effekten av at rådgivere har sluttet i DNB. Kundene ønsker en lokal bank og lokal rådgiver som kan være en diskusjonspartner, det er det flere som er klare på.

DNB-effekt

- Vi har hatt en positiv vekst både på privat - og bedriftsmarkedet i 2015. Vi merker også økt pågang og vekst så langt i 2016. Den siste uken har vi fått flere henvendelser fra DNB-kunder som ønsker å bruke en bank som er forankret lokalt, sier banksjef Øyvind Løvdahl for SpareBank 1 Nord-Norge.

Løvdahl styrer en bank som faktisk har økt antall ansatte de siste årene.

-  Det er mange som har merket seg at vi går mot strømmen. Vi øker bemanningen fra 6 ansatte til 9 ansatte, det vil si 50 prosent i Brønnøysund. Det er mange som gir oss positive tilbakemeldinger på at vi satser slik. I tillegg har vi lokal tilstedeværelse og legger igjen deler av overskuddet til idrett, kultur og andre tiltak som fremmer bolyst lokalt. Vi får inntrykk av dette er viktige for mange i valget av bank, sier han.

- Ikke større bevegelser

DNBs banksjef for Helgeland, Erik Røtnes, opplyser mandag til BAnett at nedleggelsen i Brønnøysund er nært forestående.

- Slik vi ser det i dag vil kontoret bli stengt fra 1. mars, skriver han.

På spørsmål om banken merker kundeflukt svarer Røtnes:

- Vi har ikke merket større bevegelse i kundemassen. Selv uten digitale løsninger er det døgnåpen telefonhjelp. En ikke ubetydelig del av våre kunder bruker Post i butikk og Bank i butikk. Vi har enkle SMS-tjenester for de som ikke har smarttelefon og autogiro og brevgiro er andre løsninger kundene har valgt.

Øyvind Løvdahl har økt antall ansatte i sin bank fra 6 til 9.