Regjeringen har foreslått å hente inn 1 milliard kroner i avgifter på flyreiser. Dette skal gjøres ved å kreve inn en avgift per flysete på kommersielle flyruter i Norge og på ruter til utlandet. Avgiften er stipulert til cirka 80 kroner per reise.

Flyene til og fra Bodø og Trondheim er statsstøttet, og omfattes dermed ikke av forslaget. Men direkteflyet til Oslo er en kommersiell rute, og vil derfor få ekstraavgift hvis forslaget stemmes igjennom.

- Distriktsfiendtlig

Dette gjør Senterpartiet bekymret. Stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås fra Hattfjelldal mener dette er feilslått og distriktsfiendtlig politikk.

- Jeg synes dette er ett av flere grep som regjeringen og støttepartiene har gjort, som er distriktsfiendtlig. Dette bygger bare opp under det. Å hente slike inntekter på utenlandsreiser, kan være akseptabelt. Men her rammer man kollektivtilbudet til folk i distriktene, dette er våre busser. Vi har ikke noen andre alternativer, sier Nordås.

Hun er spesielt bekymret for direkteruter fra distriktene til hovedstaden og andre større byer.

- En god del av rutene som blir rammet, ligger i distrikts-Norge. Jeg frykter for situasjonen i Nordland, og i Brønnøysund i forhold til Oslo - Brønnøysund-direkteflyet, sier Nordås.

Hun viser til at direkteruten allerede har blitt skjært ned på grunn av manglende behov fra oljenæringen.

- Hvis denne ruten er marginalt lønnsom nå, og mangler tungt næringsliv som skaper grunnlag, så kan prispåslag - og medfølgende mindre attraktivitet - føre til at den faller helt bort. Det ville vært utrolig trist. Vi har ingen ruter å miste, sier Nordås.

Widerøe bekrefter

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien mener Nordås har god grunn til være bekymret.

- Dette er en rute som går en usikker fremtid i møte med den nye avgiften, sier Kongsteien.

- Men har 80 kroner virkelig så mye å si for folk?

- 80 kroner, pluss moms, hver vei, vil føre til at noen dropper å reise. På ruter som i dag er helt marginale i sin lønnsomhet - det vil si at de ligger og vipper mellom pluss og minus - så vil det være katastrofalt å miste noen prosent passasjerer, og det er det som kommer til å skje. Seteavgiften kommer på toppen av økt arbeidgiveravgift, møkt moms, økt co2-avgift og redusert bunnfradrag. Til sammen blir sekken for tung for mange av de tynneste rutene, sier Kongsteien.

Han opplyser at Widerøe vil ha en oversikt klar onsdag, som viser  hvilke ruter som blir rammet.

Stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås tror ekstra avgift kan gi ekstra vanskelige forhold for næringsliv og andre i distriktene.