Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gir Telenor medhold i søknaden om fritak fra leveringsplikten for fasttelefon innerst i Visten. Vedtaket om fritak gjelder for privatkunde Bjørnar Aarstrand og bedriftskunde Bønå Sag og Høvleri ved Odd og Margith Bønå.

Nkom grunngir medholdet i at det blir uforholdsmessig dyrt å bygge en ny linje.

"Nkom mener at kostnaden ved å reetablere en ny stolperekke fra Langvågen til Buvika innerst i Visten - som anslagsvis utgjør kr. 1 600 000 - er uforholdsmessig høy, tatt i betraktning at det kun er én fastboende privatkunde og én bedriftskunde i området.", framgår det av vedtaket.

- Fasttelefonen er vår beredskap

I forkant av vedtaket innhentet Nkom høringsuttalelser.

– Vi er en familie på seks personer. Visten er en veiløs fjord, og vår nærmeste nabo bor på andre siden av fjorden. Vi har forsøkt å forklare Telenor at fasttelefonen er vår beredskap, skriver Bjørnar Aarstrand, som bor på Aursletta i sin høringsuttalelse.

På grunn av manglende vedlikehold har familien Aarstrand vært uten fasttelefon i snart halvannet år.

– Vi ble permanent fri for fasttelefon i slutten av juli i fjor. Men før det har vi hatt problemer med å ringe ut og motta samtaler. I januar 2015 fikk vi oversendt en mobil fasttelefonløsning fra Telenor som vi ennå ikke har fått til å fungere, skriver Aarstrand.

Hans far, Svein Aarstrand, har trygghetsalarm og har sett seg nødt til å flytte til Vevelstadlandet.

– Han har bodd og hatt fasttelefon her siden 1980-tallet. Men den mobile løsningen fra Telenor fungerer ikke på trygghetsalarmen, så han har gitt opp Telenor og flyttet til kommunesenteret, skriver sønnen.

Forsømt vedlikehold

Telenor plikter å levere fasttelefon i henhold til lov om elektronisk kommunikasjon og en avtale mellom Samferdselsdepartementet og Telenor fra 2014. Loven gir imidlertid adgang til å søke om fritak. Selskapet grunngir søknaden med store driftsproblemer på kabelstrekningen i området og at selskapets entreprenør i fjor høst konkluderte med at linjen ikke lenger kan feilrettes. Den må eventuelt rehabiliteres fullstendig.

– Det er ikke rart at de har hatt store driftsproblemer. For linja er ikke vedlikeholdt på mange år. Det er heller ikke skoget og koblingsbokser er åpne for vær og vind, påpeker Ole Arnold Bønå i høringssvaret på vegne av seg selv og foreldrene på Bønå gård.

Telenor må ordne mobilløsning

Nkom innvilger altså søknaden om fritak fra leveringsplikten, men pålegger Telenor å sørge for en mobil hjemmetelefonløsnig som fungerer.

"Samtidig ønsker Nkom å sikre at de to berørte kundene får mulighet til å koble en mobil hjemmetelefonløsning til TeliaSoneras nett, slik også Telenor tidligere selv har forsøkt for en av kundene, Aarstrand. En operativ mobil hjemmetelefonløsning har som nevnt reservestrøm i motsetning til et mobilhåndsett og brukerutstyret vil derfor fungere i flere døgn selv om strømmen skulle gå hos abonnenten. Søknad om unntak fra leveringsplikten innvilges derfor på det vilkår at Telenor tilbyr mobil hjemmetelefon til Aarstrand og Bønå, slik at begge kunder gis mulighet til å kunne benytte et slikt brukerutstyr, men slik at bruk av utstyret forutsetter abonnementsforhold hos TeliaSonera og bruk av TeliaSoneras mobilnett. I tilfellet Aarstrand må Telenor forsøke å klarlegge årsaken til at det tilsendte utstyret ikke fungerer og rette eventuelle feil".

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet presiserer at leveringsplikten ikke inkluderer bredbånd og kun gjelder overfor fastboende. Vedtaket kan påklages til Samferdelsdepartementet.

Brønnøysunds Avis 11 april 2015