Hele Vega kommer til å stå på hodet i dag. Og det med god grunn. For med NRKs Sommeråpent på besøk er hele nasjonens øyne rettet mot verdensarvøya. Programmet har i år hatt strålende seertall – opp mot 700.000. Det skyldes delvis at de andre kanalene har gått i sommerdvale, men også at dette er Hurtigruten-TVs lillebror og tidvis allmennkringkasting på sitt beste. For her reiser faktisk statskanalen kystnorge på langs og gir oss TV-bilder fra flotte landskaper og med ekte mennesker. Ikke alle møtene er like dyptpløyende, men det ligger noe ekte i bunn her, som nordmenn liker. Det er en grunn til at Bonderomantikk og Der ingen skulle tru at nokon skulle bu er blant landets største seersuksesser.

Hvordan programmet blir, gjenstår å se. Men god Vega-reklame bør det bli. Og med Seljemark på musikksiden har NRK tenkt kortreist på rett måte. Det skurret sist båten var i Brønnøysund og Publiners fikk et lite øyeblikk, mens en osloartist på engelsk fikk hovedinnslaget. Lokal musikk, takk!

Verdensarvkommunen opplever nå både Donald-oppmerksomhet og NRK på besøk. Og helgens besøk brukes til å lansere dataløsninger hvor barn og unge kan leke inn kunnskapen om kultur og verdensarv. Det er godt å se at verdensarven holdes slik i hevd.

Leder, Brønnøysunds Avis 4. juli 2015