Roy Jacobsen fikk bilde av brønnøykunstner

Nordland fylkeskommunes kulturpris går til kystkultur-forfatteren.

Roy Jacobsen, Sonja Alice Steen og Aase Refsnes.Foto: Susanne Forsland, NFK

– Jeg er stolt over å ha laget bildet til Nordland fylke kulturpris, sier Espen Tversland.Foto: Jøran Horn

Kultur

Det er en enstemmig kulturpriskomité som gir prisen til Roy Jacobsen.

Lys på kulturarv

I begrunnelsen står det at ingen nålevende norsk forfatter skriver med bedre innsikt, større nærhet og kjærlighet til kystkulturen i Nordland enn Jacobsen. Prisen ble delt ut av fylkesordfører Sonja Alice Steen (Ap) og fylkesråd Aase Refsnes (SV) under årets siste fylkesting.

– I bøkene «De usynlige», «Hvitt hav» og «Rigels øyne» som har sin handling på Helgeland, løfter Jacobsen særlig frem kvinnekulturen på øyene og deres betydning. Uten alle disse kvinnene som passet fjøs og heim, ville den nordnorske fiskerihistorien sett annerledes ut, sa Steen i sin tale.

– Kulturprisvinnerens forfatterskap har vært med på å kaste lys på vår egen kulturarv. Særlig at han løfter frem kvinnekulturen på øyene og deres betydning fremhevet fylkesråd Aase Refsnes.

Røtter på Dønna

Jacobsen er oppvokst i Oslo, med røtter til Dønna der han tilbragte mye tid under oppveksten, på hjemplassen til moren. Som voksen bodde han der i en lengre periode over flere år, - og fremdeles tilbringer han deler av året der. Denne sterke tilknytningen til Nordland og særlig Helgeland har preget hans liv og kunstneriske virke i mange sammenhenger.

Nordland fylkes kulturpris består av et unikt diplom laget av billedkunstner Espen Tversland fra Brønnøysund. I tillegg til et beløp på kr.50.000

Resultat av seminar

Espen Tversland forteller til BAnett at kunstnerne i Brønnøy ble mer synlige under seminaret som ble arrangert i Brønnøysund av Nordland fylkeskommune i anledning Skulturlandskap Nordlands 25-årsjubileum i august.

– Jeg fikk en forespørsel i september fra fylke om jeg ville ta oppdraget, forteller han.

Bildet heter «Strategy for masters of mankind» og er laget i 2017. 

– Det er et unikt digital print, en versjon, fra en serie bilder som jeg har arbeidet med en stund, forteller Tversland.