Det er det Torstein Moe fra Kulturcompagniet, som arrangerer Oktoberfest, som sier.

Attraktivt sted å bo

Kristian Wold Arnøy, personmarkedsjef i Helgeland Sparebank i Brønnøysund nikker.

– Dette er todelt for oss. For det første er det jo god profilering, det må man jo innrømme. Men det viktigste er at vi får være en drivkraft for vekst på Helgeland. Vi vil gjøre Helgeland og Brønnøysund til en attraktiv plass å bo. Oktoberfest er en folkefest, ikke bare for Brønnøysund. Det er kanskje mer tilreisende til Rootsen, som er et større arrangement, men etter hvert blir nok også Oktoberfest noe for hele regionen, sier han.

Utvider avtale

Banken og Kulturcompagniet har hatt en samarbeidsavtale om Rootsfestivalen siden 2014, da det ble tegnet en femårsavtale. Det nye er altså at det tegnes en avtale også for Oktoberfest.

– Vi spurte dem om de ville være med på Oktoberfest også, og det ville de. Avtalen går på utvikling av ting sammen, og felles profilering. Det ligger i bunnen at vi begge vil bidra til den veksten Kristian snakker om. For oss er det gull verdt å få med en aktør som Helgeland Sparebank, som kan være med på å løfte oss, og det er god omdømmebygging at vi har så mange viktige bedrifter som støttespillere, mener Moe.

Viktig frivillighet

Han peker også på andre aktører som arbeider med tilstelninger og kultur lokalt, blant annet Brønnøy musikkorps, Hilstad IL og andre lag og foreninger.

– Vi er stolte av å være en del av det miljøet, og alt er tuftet på flotte frivillige. Summen er at det er bra for mange, og da er det viktig at aktørene med god evne går foran, sier han.

Arnøy ønsker å skryte av Kulturcompagniet.

– Banken må skryte av arrangøren som har gjort en god jobb med Rootsfestivalen. Det er lettere for oss å gå inn i Oktoberfest, når vi vet at de leverer, sier han.