Sørbyens Vel sendte i slutten av mai et brev til Brønnøy kommune hvor de anmodet om å få Masterberggata i Brønnøysund skiltet som blindvei, etter bekymringer rundt trafikken som daglig kjører gjennom gata.

Veldig smal vei

Fredag formiddag møtte BAnett Sørbyens Vel, sammen med kommunen, politiet og beboere i bydelen. Styremedlem og talsperson for velforeningen, Linn Kamilla Drågen, uttrykte da et klart ønske om enten å stenge veien for gjennomkjøring, eller å gjøre veien om til en blindvei.

- Kvaliteten på veien er en ting, men den er også veldig smal. Tomtene i Sørbyen er små, så det er mange som ikke har andre muligheter enn å parkere ute i gata. Når veien allerede er smal, blir gatebildet uoversiktlig, påpeker hun.

Hun er spesielt bekymret for den nye generasjonen med barn som leker i gatene.

- De siste årene har vi sett et generasjonsskifte her i Sørbyen. Det har kommet mange småbarnsfamilier, og vi er spesielt bekymret for barnas sikkerhet. Det gjør det spesielt farlig for barna. Det er ikke så mye å gå på for dem som kommer kjørende.

Fartsdumper har Masterberggata fått for en stund siden, men det er ikke alle som ser ut til å bry seg nevneverdig om fartsdumpene. Drågen peker spesielt på SUV-er og mopedister som synderne.

- Mange har SUV, og da gjør det ikke så mye å kjøre over en fartsdump i litt stor fart. Vi ser også at mopedister bruker fartsdumpene mer som et hopp enn en fartsdemper.

Tungtrafikk og stillegående kjøretøy kan være særskilt farlige, mener hun.

- Vi ser en stadig økende trafikk i Masterberggata. En del av dette er i de senere årene bestående av stillegående elbiler. Dersom ungene er ute, så hører de ikke bilene. Det er også et faremoment inni dette her. Tungtransport, bobiler og busser kjører også her. Vi i velforeningen synes at økningen i trafikken er bekymringsfull, sier Drågen.

Oppfordrer til å bruke fylkesveien

Konsulent ved avdeling for plan og utvikling i Brønnøy kommune, Alf Harald Aune, forteller at kommunen i samarbeid med politiet har hatt en dialog om problemstillingen og at de sammen ønsker å komme fram til en løsning på problemet.

- Jeg og Magne Korsgaten i politet har hatt en gjennomgang på dette. Vi ser problemer med det i forhold til om man stenger Masterberggata, for da kan trafikken forplante seg videre i Kirkeallèen og Farmenveien. Det vi må prøve å oppnå med dette er å synliggjøre de problemene som beboerne her har og oppfordre de som kjører på morgenen om å benytte seg av fylkesveien i stedet.

Aune mener at det ikke har noe for seg å bruke Masterberggata til å prøve å spare tid om morgenen, slik mange som kommer fra den andre siden av brua gjerne gjør.

- Folk tror det går så mye raskere å kjøre Masterberggata, men det tror jeg ikke. Det tar kanskje et minutt lengre på riksveien, men hva er vel et minutt oppi dette her? Vi må opplyse og oppfordre til å kjøre fylkesveien. Vi vet også at ungene har kommet tilbake til denne gata, og de bruker gjerne veien som lekeplass.

Å innføre en blindvei mener han vil bli vanskelig å løse fordi blindveien må sperres fysisk.

- I og med at det ligger en del stikkveier, som Kapteinveien og Lensmansveien, så kan det bli problematisk å stenge veiene fysisk. Dessuten må det være en snuplass for dem som eventuelt må snu, og det har vi ikke. Det er heller ikke regulert inn i noen planer, så det er problematisk.

Politiet enig med kommunen

Politiførstebetjent Magne Korsgaten sier til BAnett at det i første omgang er viktig å oppfordre lokalbefolkningen til å følge hovedveien når de skal gjennom byen.

- Ikke bruk boliggatene som gjennomfartsåre.

Spesielt for turister og folk som kommer utenbys fra, vil det være naturlig å bruke GPS. Midt i intervjuet med BA kjørte et dansk par gjennom gata. Korsgaten gikk bort for å ta en prat med paret. De forklarte til politiførstebetjenten at de hadde brukt en GPS som hadde anvist Masterbergveien som rute.

- Vi hadde et eksempel nettopp hvor de fulgte GPS og havnet her. Gata er ikke en gjennomfartsvei. Den er ikke regulert som noe annet enn en vanlig vei og det er ikke forbudt for gjennomkjøring. Det er klart at vi må vurdere hva som kan gjøres. Vi og kommunen har sett på tegninger for å se på mulighetene.

Korsgaten mener det er for mye trafikk i gata.

- Det viktigste er å forhindre at det skjer uønskede hendelser og trafikkuhell. Mengden med trafikk som kommer gjennom er ikke naturlig for en boliggate. Anleggstrafikk som bare skal gjennom sentrum har ikke behov for å kjøre her.

Trafikksikkerheten er fokuset for alle berørte parter. Korsgaten peker i likhet med kommunen og velforeningen på at det stadig blir flere barn i gata og at de må tas hensyn til.

- Velforeningen tok kontakt med kommunen, og kommunen tok kontakt med politi fordi de opplever mengden trafikk som for stor i gata hvor husene ligger tett på veien, og hvor det er en del barn. En periode har det ikke vært så mange barn i gata, men nå kommer de tilbake. Det er klart at foreldrene da er opptatt av trafikksikkerheten. Det er vi også.

Korgaten oppfordrer folk i trafikken til å bruke fylkesveien og mener at gamle vaner kan ha skyld i at folk bruker Masterberggata.

- Vi må komme fram til en løsning som medfører at det blir mindre trafikk i gata. Det første er å gå ut i media og oppfordre folk til å ikke bruke gata som gjennomfartsåre. Skal du jobb om du bor på den ene siden av byen og skal til den andre, bruk fylkesveien. Vi i politiet er vant til at folk kjører på gammel vane og at det er folk som har vent seg til at de kan kjøre Masterberggata når de skal på jobb. Jeg vil oppfordre dem til å legge om den vanen og bruke hovedfartsåra på vei til og fra jobb og butikk.

Sansene ikke ferdigutviklet

Barna som leker i gata vil ikke nødvendigvis høre alle biler og tunge kjøretøy som kjører i gata, påpeker Korsgaten.

- Man vet at unger ikke har ferdigutviklet alle sine hørselssanser og evne til å bestemme hvor en lyd kommer fra før en viss alder. Hører man en bil er det ikke så lett for unger å vite hva de har å forholde seg til. Dessuten er dette en smal gate og det parkeres i gata. Når biler møtes blir det veldig trangt. Er det unger i gata så da kan uønskede hendelser fort skje.

Om bilister tar seg friheter i Masterberggata kan farlige situasjoner skje, mener Korsgaten.

- Dette er en 30-sone og den er regulert med fartsdumper for å redusere farten. Skal man ferdes i en boliggate må man forholde seg til fartsreglene på stedet. Vi hører at de som bor i gata opplever at det er så stor fart i gata. Det er klart at mange tar seg friheter når de vet at politiets arbeidsdag er over, men det vil skape farlige situasjoner.