Det ble i januar kjent at ferjeruta står på kuttlista, slik at «Torget» ikke skal gå til Sauren og Torgnesøyene lenger. I stedet skal Vega-hurtigbåten anløpe ved behov. Det får Torgnesøyan velforening til å reagere.

Protesterer mot kutt

I et brev velforeningen har sendt til Nordland fylkeskommune er den klar i sin tale angående forslaget.

– Forslaget fremstår for oss som lite rasjonelt, spesielt med tanke på alle negative effekter av et slikt vedtak.

Velforeningen peker på økte kostnader ved brukt av hurtigbåter som en grunn til å beholde ferja «Torget» i den ruta den har operert til nå.

– Kort sagt mener vi at en nedleggelse av sambandet i verste fall kan øke utgiftene for Nordland fylkeskommune med mer enn to millioner kroner. Dette kommer på grunn av et ekstra skift på ruten Rørøy – Vega. Videre vil en nedleggelse gjøre øysamfunnet utilgjengelig for ferjetransport fra april til september fordi rederiene har full sysselsetting i perioden mai til september.

– Tar kvelertak

Flere aktører er mot de foreslåtte endringene i ferjesambandet. Blant disse er Torgnes Eiendomsutvkling AS, Brønnøy Fiskeriselskap AS, Torgnes Utbygging AS, Jack Ebbesen AS, Eco Fjord Farming AS, Brønnøy Fiskarlag, Brønnøy Næringsforum, Helgeland Reiseliv, Brønnøy Bondelag, Toft Marina AS, Sør Helgeland Havbruksforum og Sklinnabanken AS.

Samtlige av disse har skrevet under et opprop hvor de på en krystallklar måte skriver hva de mener om endringene som kan trå i kraft.

– Fylkeskommunen med kvelertak på livskraftig øysamfunn, heter det i oppropet.

Mange argumenter for å beholde

Det er mange argumenter den samlede gruppen av aktører trekker fram i dokumentet. Blant disse: landbruk, næringsliv og reiseliv.

– To-tre gårdsbruk driver ennå med sauehold. I tillegg er det seks-syv bruk som driver med produksjon av fôr. Disse er avhengig av ferje for å frakte landbruksutstyr, fôr og dyr til eller fra øya.

Får støtte av regionrådet

Et samlet Sør-Helgeland Regionråd har laget en høringsuttalelse om saken hvor de ønsker at ferjeforbindelsen skal opprettholdes.

– Regionrådet ser det som viktig at det opprettholdes en ferjeforbindelse til Stortorgnes (Sauren) da trafikktallene viser stor trafikk til området. Det er stor reisevirksomhet og mange fritidsboliger i området. Det drives fortsatt med landbruk, med produksjon av fôr og grønnsaker.

– Sterkt imot

Sør-Helgeland Regionråd støtter på ingen møte Nordland fylkeskommune ønske om å kutte ned på Stortorgnes-sambandet.

– Regionrådet går sterkt imot at hurtigbåten til Vega skal betjene Torgnesøyene (Sauren). En kombinasjon med hurtigbåt til Vega vil medføre forlengelse av reisetiden for passasjerer mellom Vega og Brønnøysund med minimum 30 minutter (tur/retur), to ganger daglig. Skoledagen blir unødvendig lang for elever som skal videre med buss til Vega. Hurtigbåten er heller ikke bilførende slik at det må etableres en ordning som tilfredsstiller næringslivet og de beredskapsmessige behov.

– Kan bli et kjempetap

BAnett møtte Brønnøy Næringsforum-leder John Arne Warholm, regionansvarlig Solveig Svendsen fra Helgeland reiseliv samt flere hus-og hytteiere ved Kongebrygga i Brønnøysund.

– Vi kan ikke bare skrive reiseliv. Vi må gjøre noe også. Denne ferja og denne forbindelsen er kjempeviktig for utviklingen av reiselivsnæringa og dermed også for næringslivet i Brønnøysund. Jeg kan ikke se noe annet enn at det blir et kjempetap om vi tar bort denne forbindelsen. Det er også det næringsforeninga har sagt. Ikke rør den!, sier Warholm.

Solveig Svendsen fra Helgeland Reiseliv er klar i sin tale. Hun mener ferja er uunværlig.

– Om denne ferja kuttes synes jeg det er å gå den andre veien i forhold til det vi sier skal satse og virkelig har potensiale i fremover. Ferja må bestå, særlig når det er en økonomisk gevinst i det.

Jan-Erik Johnsen, fra Sentrum Marina AS, er krass i sin kritikk av det mulige ferje-kuttet.

– Dette er fatta på feil grunnlag. Jeg vil si det er idiotisk om ferja legges ned.