Den 7. mars 2016, under Forsvarets Cold Response-øvelse i Snåsa, omkom en mann etter en kollisjon mellom mannens varebil og en bergpanservogn som deltok i øvelsen.

Veien som kollisjonen skjedde på var en del av øvelsens kampsone.

Fritak for ledsagerbil

Ifølge kommisjonens undersøkelse i etterkant viser det seg at Statens vegvesen blant annet ga Forsvaret fritak fra krav til ledsagerbil for kjøring med den brede bergpanservognen.

En av vilkårene for fritaket var at kompenserende tiltak skulle gjennomføres for å sikre ordinær trafikk.

Dette vilkåret har kommisjonen kommet fram til at ikke ble ivaretatt tilstrekkelig.

- SHT vurderer at dette ikke ble tilstrekkelig ivaretatt da kampsonens utstrekning var svakt definert, de kompenserende tiltak var mangelfulle, og ordinære trafikanter fikk utilstrekkelig varsling om den varierende aktiviteten på veien, heter det i rapporten.

- Krevende veiforhold

Havarikommisjonen viser i rapporten til at veien som panservognen og varebilen møtte på var krevende å manøvrere med god presisjon på, sett i lys av tyngden, bredden, kurven og friksjonsforholdene mellom panservognen og veien.

- Møteulykken mellom den militære panservognen, som var utstyrt som bergningsvogn, og en sivil varebil, skjedde i en svak kurve. To personer var om bord i bergepanservognen. I varebilen satt kun fører, og denne omkom i kollisjonen. Undersøkelsen har vist at veiforholdene gav små marginer til denne møtesituasjonen. Bergepanseren som er beltegående, tung og bred, er krevende å manøvrere med god presisjon. Det var ujevne friksjonsforhold, og kurvens tilstand var krevende for møtesituasjonen, ifølge rapporten.

Her kan du lese rapporten.