Det skriver Hangar.no.

– Det er riktig at det på styremøtet 9. desember ble tatt en investeringsbeslutning om anskaffelse av Regional Jet, valg av leverandør vil bli offentliggjort når forhandlinger er avsluttet og kontrakt signert, sier direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll til Hangar.no.

Nettavisen mener å erfare at det er snakk om mellom tre og fem jetfly, med en setekapasitet på mellom 80 og 120 seter.

DN: Forhandler om to flytyper

Dagens Næringsliv har tidligere skrevet at Widerøe er i sluttforhandlinger med to flyfabrikker, og at disse skal være Bombardier og Embraer, en brasiliansk produsent.

Bombardier CSeries

Et nyutviklet fly som ved hjelp av motorteknologi og komposittmaterialer senker drivstoff-forbruket med rundt 20 prosent målt mot dagens fly. Produseres i ulike størrelser med 100-160 seter.

Embraer E2-Jets

Også denne flytypen er lettere enn dagens, noe som skal gi omtrent samme drivstoffbesparelse. Kommer i ulike modeller med mellom 80 og 120 seter.

Hangar.no viser også til Sukhois Superjet SS100 (opptil 98 seter).

Vil starte direkteruter

–  Vi ønsker å starte nye direkteruter. Alternativet er å redusere virksomheten ytterligere, sa Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe til DN da.