Flere representanter fra Arbeiderpartiet i Nord-Norge er kritiske til klimaavgiften på flyreiser som regjeringen ble enige med Krf og Venstre om i budsjettforliket. Dette til tross for at Arbeiderpartiet senest i april vedtok å utrede et lignende forslag og partiets historikk med å innføre flyseteavgift på et langt høyere nivå enn det samarbeidspartiene nå legger opp til.

Den kanskje merkeligste delen av Arbeiderpartiets kritikk er at avgiften er en utfordring for næringslivet. Høyre og Frp i lag med samarbeidspartiene har i sum gitt skatte- og avgiftslettelser på 18 milliarder, som Arbeiderpartiet i sum vil reversere krone for krone. Hva tror de smerter næringslivet i nord mest, en liten avgift – eller summen av Arbeiderpartiets store skatte- og avgiftsøkninger?

Historien er også relevant. Med Høyre i regjering fikk vi opphevet det som i praksis var et innenlandsk flymonopol. Resultatet har blitt flere avganger og lavere billettpriser.

Arbeiderpartiet har større utfordringer å gripe fatt i enn billig kritikk av en klimaavgift som er en del av det grønne skiftet – de burde begynne med å forklare hvordan de skal dekke inn de nesten 5 milliardene de mangler i sitt alternative budsjett for at det skal være realistisk inndekning på alle løftene. Enten må de kutte satsinger, også i nord, eller så må de finne nye skatter og avgifter. Da er kanskje en klimaavgift som koster mindre enn det å sjekke inn ekstra bagasje ikke så dumt.

Høyre og Frp i lag med samarbeidspartiene tar klimaendringene og behovet for et grønt skifte på alvor. Det pleier også Ap å hevde at de gjør – men i praksis henfaller de til billig populisme mot en avgift de selv har innført før, og som de har vedtatt å utrede. Vi følger et sunt prinsipp om at forurenser betaler og at det samlede skatte- og avgiftsnivået skal ned. Arbeiderpartiet fører den motsatte politikken.

Av stortingsrepresentantene:Margunn Ebbesen og Odd Henriksen, Nordland Høyre   Regina Aleksandrova og Kent Gudmundsen, Troms HøyreFrank Bakke Jensen, Finnmark Høyre