Luftambulansetjenesten ANS er som kjent i gang med å utrede strukturen for ambulanseflyene fram mot 2030. Men allerede i år skal selskapet avgjøre hvem som får kontrakten om å fly ambulansehelikoptrene fra 1.juni 2018.

All luftambulansetjeneste i Norge er organisert og fullfinansiert av det offentlige, og den nye anskaffelsen vil koste flere milliarder.

Tolv baser

Anskaffelsen omfatter en komplett drift av tolv luftambulansebaser fra Arendal i sør til Tromsø i nord. Selskapet eller selskapene som får oppdraget skal anskaffe og drifte ambulansehelikopter og legebil og sørge for bemanning, vedlikehold, beredskap, utstyr, øvelser og trening med mer.

Ved alle basene er det tilstedevakt med 15 minutters beredskap døgnet rundt, alle dager i året.

De fire selskapene som konkurrerer om kontraktene er Airlift AS, Lufttransport RW AS, Norsk Luftambulanse AS og Scandinavian Medicopter AB. Det skal benyttes moderne og sikre helikoptre i tjenesten, og beredskapen styrkes blant annet ved å innføre flere reservehelikoptre og å opprette bakvakt for personellet.

En eller to

I den nye avtaleperioden blir det en eller to operatører. Det kommer til å bli ny operatør på noen eller alle basene.  I dag er det Norsk Luftambulanse AS og Lufttransport RW AS som flyr på oppdrag av Luftambulansetjenesten.

- Det er stilt strenge krav til de som skal utføre tjenesten, og vi er glade for at vi har så mange seriøse tilbydere i konkurransen», sier Øyvind Juell, daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS.

Nå skal tilbudene evalueres etter en rekke kriterier der kvalitet teller 60 prosent og pris teller 40 prosent.  Det vil bli gjennomført flere forhandlingsrunder med tilbyderne de kommende månedene. Luftambulansetjenesten ANS avgjør hvem som vinner kontrakten i løpet av sommeren.