Onsdag 19 april besøker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Brønnøysund lufthavn. Han skal besøke 19 norske lufthavner på fire dager.

- Jeg ønsker å oppleve hvordan livet er på lufthavnene våre - både dag og natt - og få et ordentlig innblikk i hvordan norsk luftfart fungerer, sa Solvik-Olsen da besøket ble bekjentgjort.

- Forsterkes av Hauan

I anledning besøket har kommunestyrerepresentant Synnøve Egeness Lilleli sendt brev på vegne av Brønnøy Høyre til ordfører Johnny Hanssen. Egeness Lilleli, som er pilot av yrke, anmoder ordføreren om å orientere statsråden om ønsket om og arbeidet for å kunne ta ned større fly på Brønnøtsundlufthavn.

- Både utviklingen innen reiselivsnæringen og oljenæringen tilsier at behovet for å kunne benytte større fly med lavere kostnader øker. Dette forsterkes også av at det i LTP-en legges til rette for bygging av ny og større flyplass på Hauan i Rana. Selv om flyplassen i Brønnøysund bare er godkjent med en rullebane på 1.199 m, så er den asfalterte lengden på 1.438 . Flere kategorier jetfly, blant annet Widerøes nye Embraer 190-E2, klarer seg med 1.650 m (takeoff maks last), det vil si at i i Brønnøysund kun trenger en forlengelse av rullebanen på 212 m + 120 m sikkerhetssone på hver side, skriver hun.

- Med de naturgitte forholdene rundt Brønnøysund lufthavn bør dette kunne gjennomføres med begrensede investeringer. Breddekrav for rullebanen og avstand til flytårn bør kunne ivaretas gjennom dispensasjon i og med at det dreier seg om en forlengelse av eksisterende rullebane og ikke ny flyplass. I tillegg er det krav om kategori 6 Brann og Havari, dvs per i dag; røykdykkertjeneste

Egeness Lilleli ber ordføreren om å ta initiativ til et forberedende møte der også Avinor ved Brønnøysund Lufthavn deltar.

Får 15 minutter

Ordfører Johnny Hanssen svarte mandag, og han påpeker at det er satt av 15 minutter i Brønnøy der Avinor og ordfører får snakke med ministeren ute på rullebanen.

- Jeg har hatt møte med Avinor lokalt for å planlegge dette møtet. Jeg vil selvsagt si litt om hva vi ser for oss av oppgradering på Brønnøysund lufthavn. Dette innebærer selvsagt muligheten for å ta ned større fly som den typen Widerøe har bestilt. Jeg vil også fokusere på det nye rutetilbudet som nå er igangsatt etter 1 april. Flyet korresponderer ikke med basebyene på Helgeland og det er færre avganger. Første fly nordover lander ikke i Bodø før ca klokken 10.00. Reisende til og fra sykehus blir rammet, Næringslivet er utsatt for større kostnader osv. Vi har mottatt et konkret eksempel på dette fra et baseselskap i Sandnessjøen som skulle sende mannskap ut på oppdrag offshore fra Brønnøysund lufthavn. Den nye billettprisen etter 1 april med fly fra Sandnessjøen til Brønnøysund koster kr 7.400. Dette er ikke bra og gjenspeiler de nye anbudskriteriene som er stilt av regjeringen. Det er satt av liten tid, men jeg vil gi et godt inntrykk av hva vi har fått til og de mulighetene som er til stede på Brønnøysund Lufthavn, skriver Hanssen.