Føret på veiene på Sør-Helgeland torsdag var horribelt. Torsdag formiddag endte to lastebiler av veien sør for Holm i Bindal, mens dramatikken tok et nytt hopp da en buss med 40 passasjerer om bord ble blåst av veien på samme veistrekning - heldigvis uten at det er meldt om personskader.

At det var glatt kan trafikkleder Jacob Horn hos Torghatten buss skrive under på.

– Det er det ingen tvil om at det i går var et virkelig utfordrende og dårlig føre. Vi har ikke opplevd noe sånt som det døgnet, det er budskapet jeg fikk fra mine sjåfører, sier han til BAnett.

Grongbussen måtte snu

Ifølge ham måtte bussen til Grong stoppe i Sømna.

– Tidlig på morgenen i går tidlig fikk jeg en telefon fra sjåføren min som skulle til Grong. Han var ved Steinsmyra i Sømna, rett etter Vik. Han sa at det ikke var forsvarlig å kjøre videre. Hele strekka var forferdelig med glatt speilis og kraftig vind. Når man har en så stor flate som som en buss kan man bli børstet av veien, det fikk vi jo også et bevis for på Holm i går kveld, sier Horn.

Han mener at veien med fordel kunne vært bedre strødd.

– Ja, vi mener det. Dette var vel første gang på mine fire og et halvt år i denne jobben at jeg opplever at vi stopper og sier «nei, vi kan ikke kjløre». Så fikk vi et eksempel på hva som kan skje på Holm på kvelden samme dag, mener han.

Dette rimer godt med hva operatøren av torsdagens ulykkesbuss, Nidaros tours, mente da BAnett snakket med ham fredag.

– Det var ekstremt der. Kraftig vind og ikke et sandkorn på veien. Det mente også bergingsmannskapene som hentet to lastebiler der tidligere samme dag. Men det blir spekulasjoner, sier driftsleder Per Inge Aagard i Nidaros Tours.

– Ikke godt nok

Ifølge Horn har Torghatten buss mer generell kritikk av hvordan veiene på Sør-Helgeland brøytes, strøs, skrapes og ellers prepareres.

– Sjåførene på Grong-bussen opplever stort sett at de som skal preparere veien ikke kommer ut tidsnok for å stelle veiene til vi begynner å kjøre. Alle på Helgeland vet når Grong-bussen går på morgenen. Det er den første bussen som drar ut. Vi mener at da bør veien være stelt. Da bør det både være brøytet og strødd, slik at man får et nogelunde godt føre. Vi forstår at de ikke kan være på enhver plass samtidig, men mener fylkesveien og riksveien bør tas først. Der er det både tungtransport og rutebusser som skal kjøre, sier han.

– Og det er ikke tilfellet?

Måtte strø i 25 km/t

Det er Hans Ivar Slåttøy Transport AS som ansvaret for brøyting, strøing og salting av Fv17 mellom Skillvika og Vennesund.

– Hvordan stiller du deg til kritikken, økonomisjef Kristian Warholm i Hans Ivar Slåttøy Transport AS?

– Det er kjedelig hvis en bruker opplever at kvaliteten ikke stemmer til de forventningene man har. Men jeg vet det var særdeles vanskelige forhold, jeg lå selv bak strøbilen på jobb i går. Vi strør i et tempo på 25 km/t, for å bevare miksen av sand og salt på veien, men det blåste av veien, forteller han.

– Vanskeligste vi har opplevd

Han kjenner seg ikke igjen av kritikken om torsdagen.

– Våre karer har vært ute og stått på som de kan. Vi hadde jevnlig dialog og kontakt med publikum gjennom hele den dagen, det var en av de vanskeligste dagene vi har opplevd siden vi fikk dette oppdraget for tre år siden. Hele dagen hadde vi to biler ute, men med underkjølt regn, kastvind, temperaturer rundt null og islag blir det nesten polert. Vi høvlet og sto på, men noen dager er det ikke så lett, sier han.

Ifølge Warholm kan torsdagens forhold kategoriseres som ekstreme.

– Det er i kategorien ekstremvær, kombinasjonen av underkjølt regn, kastvind og temperaturer rundt null, da er det ekstremt for vei og føre. Det er bare sånn det er. Men vi gjør alt vi kan for å løse oppdraget etter beste måte.

Legger hjerte og sjel i arbeidet

Han beklager om brukerne av veien opplever at det ikke strøs godt nok, men understreker at bedriften og dens ansatte tar oppdraget på alvor.

– Nå er det detaljer rundt det oppdraget som jeg ikke besitter hundre prosent, men vi har helt klare instrukser fra Statens vegvesen, og fire ansatte som legger hjerte og sjel i arbeidet, og gjør jobben slik den er beskrevet. Om noen opplever at det er avvik i forhold til forventet kvalitet er det synd.

Ber om tilbakemeldinger

De er også avhengige av at brukerne av veien tar kontakt om det er problemer.

– Vi har en vakttelefon som er bemannet 24 timer i døgnet. Du har mikroklima langs strekningen, enkelte steder fryser det i svingene, og legger seg snøfokk. Da er tilbakemeldinger fra publikum også verdifullt for oss.