Hvert år settes det ny omsetningsrekord for Torghatten ASA, 2016 ble intet unntak. I fjor omsatte konsernet for nesten 9,4 milliarder kroner mot 8,6 milliarder kroner i 2015.

Resultat-rekord

Torghatten oppnådde et vesentlig bedre resultat i 2016 enn året før. Resultat før skatt ble på 590,1 millioner kroner, mot 483,4 millioner kroner året før. Det ga en resultatmargin på 6,3 prosent i 2016.

Egenkapitalen har også økt fra 2,1 milliarder til 2,4 milliarder. I prosent utgjør dette 29,7 prosent.

– Dette er det beste resultatet noen sinne. Vi har et mål om 30 prosent egenkapital. Dette har vi oppnådd etter å ha investert så pass mye de siste årene, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog.

Stort utbytte

Det er satt av 1 kroner per aksje i foreslått utbytte for 2016. I 2014 ble det utbetalt 4,50 per aksje i utbytte. I 2015 ble det utbetalt 2,50 kroner per aksje i utbytte. Likevel har det aldri blitt utbetalt så mye i utbytte noen gang. Dette fordi Torghatten foretok en fondsemisjon under generalforsamlingen 10. mai i fjor. Da ble hver aksje splittet i fem.

– Det skal betales ut dobbelt så mye i utbytte som i fjor. Dette på grunn av aksjesplitten vi foretok. Totalt betaler vi 47 millioner i utbytte, forklarer Forbergskog.

Vekst i sommertrafikken

Torghatten-konsernet deles inn i segmentene sjø-, buss- og flyselskap. For sjødelen i selskapet ble det et bedre resultat i 2016 enn i 2015. I en pressemelding uttrykker konsernet at de er spesielt fornøyde med utviklingen i nord, men også i resten av landet. God og stabil drift gjennom hele året er først og fremst årsaken til dette. De nye gassdrevne ferjene i Lofoten har fungert godt og det har vært en stor vekst i sommertrafikken i den nordligste landsdelen.

Flere nye ferjer

I oktober 2016 ble Torghatten tildelt anbudet Halhjem – Sandvikvåg på E39 med oppstart fra 2019. I 2018 tar Torghatten over ferjestrekningen Flakk – Rørvik. I begge disse sambandene stilles det store krav til ferjemateriell som har lavutslippsteknologi. I januar 2017 var det oppstart med nye ferjer mellom Horten og Moss. Alle disse kontraktene bidrar til betydelig vekst for konsernet.

Gjennom disse kontraktene med datterselskapene er det kontrahert åtte nye ferjer for levering frem mot oppstart i henholdsvis 2018 og 2019. I tillegg er det levert to nye ferjer på sambandet Horten – Moss i år og ytterligere en ferje til skal leveres til dette sambandet i 2017.

Tidenes busskontrakt

Segmentet buss ligger omtrent på samme nivå som i 2015. Aktiviteten her har imidlertid økt betydelig etter at Torghatten 1. juli 2016 startet opp busskjøring i Stavanger etter å ha vunnet tidenes største busskontrakt. Oppstarten har ifølge pressemeldingen gått bra driftsmessig, men ekstrakostnader i oppstartsfasen har ført til at de ikke har oppnådd forventet fortjeneste i oppstartsåret.

I dag driver Torghattens datterselskap bykjøring både i Oslo, Trondheim og Stavanger. Det er også her stort fokus på miljø og en stadig større del av bussparken til Torghatten består av busser med betydelig lavere Co2-utslipp enn tidligere. Konsernet har totalt fått levert 303 nye busser i 2016.

Bedring for Widerøe

I løpet av 2016 kjøpte Torghatten ASA Nordland fylkeskommunes andel i WF Holding AS, som er morselskapet til Widerøe konsern. Kjøpet av Widerøe ble finansiert med Torghatten ASA som majoritetseier med 51 prosent, fylkeskommunen 15 prosent og Fjord1 AS 34 prosent. Etter kjøpet av fylkeskommunens aksjer eier nå Torghatten ASA 66 prosent av Widerøe. I tillegg har WF Holding kjøpt ut SAS' siste andel i Widerøe på 20 prosent.

Widerøe har hatt en betydelig bedring i resultatet sammenlignet med 2015. Svært viktig var det at de vant anbudet om regionale flyruter i Nord-Norge fra 2017 til 2022. Widerøe vant også anbudskonkurransen om regionale flyruter i Sør-Norge i perioden 2016-2020. Det er blant annet signert en kontrakt med Embraer om kjøp av tre regionale jetfly for levering i 2018, også disse med lavere co2-utslipp.

Ulønnsomt offshorefartøy

Totalt sett er resultatet fra segmentene annet maritimt og øvrig virksomhet negativt i 2016. Dette skal i hovedsak skyldes en betydelig nedskriving på et offshorefartøy som for tiden ligger i opplag på grunn av lite aktivitet i oljenæringen. I positiv retning har konsernets investering i NTS ASA lyktes godt i satsingen på brønnbåt gjennom datterselskapet Norsk Fisketransport AS.

Resept på suksess

– Fokuset vårt fremover vil være på den daglige driften. Dette er suksessfaktor nummer én. Vi skal gjøre store investeringer fremover både innen ferje og fly, sier Brynjar Forbergskog.

Roger Granheim er visekonsernsjef i Torghatten og styreleder i Widerøe AS. Han sier det i løpet av 2017 og 18 skal kjøpes 11 ferjer. Tre av disse er under levering til Bastø Fosen.

– De andre åtte hybridferjene blir levert stort sett i 2018, en av dem i år. Vi har også bestilt tre jetfly til Widerøe som blir levert på vårparten i 2018. Samlet sett investerer vi fire milliarder gjennom disse aktivitetene uten at vi har behov for å hente inn penger, sier Granheim.

– Dette er noe av grunnen til at det er et beskjedent utbytte i forhold til overskuddet. Vi trenger egenkapital, sier Forbergskog.

Roser 7000 ansatte

I løpet av 2016 fraktet Torghattens datterselskap cirka 70 millioner passasjerer. Med sine 45 datterselskap har Torghatten konsernet nesten 7000 ansatte.

– Det er kjempeviktig å ha ansatte som står opp om morgenen med entusiasme og klare til å gjøre en flott innsats, sier Brynjar Forbergskog.