– Vårt mål er alltid å gjøre det bedre enn fjoråret, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog.

Mindre i utbytte

Til tross for at Torghatten har oppnådd et vesentlig bedre resultat i 2015 enn året før, er utbetaling av utbytte til aksjonærene langt lavere enn i 2014. Årsaken til dette er ganske enkel ifølge konsernsjefen.

– Vi reduserer utbyttet litt i forhold til fjoråret. Bakgrunnen for dette er at vi skal gjøre vesentlige investeringer og vi sparer på kruttet, sier Forbergskog.

Torghatten ASA har i 2015 inngått avtale om å kjøpe 50 prosent av aksjene i F1 Holding AS som igjen eier 59 prosent av Fjord1 AS. Fjord1 er Norges største ferjerederi målt i antall passasjerer. De har 1300 ansatte og cirka 70 fartøy.

– Status her nå er at vi har en bindende kontrakt med selger og en lovlighetskontroll er gjennomført. Departementet har avklart at vedtaket om salg er lovlig. Nå ligger saken hos Konkurransetilsynet og vi forventer en avklaring i løpet av våren, sier konsernsjefen som ikke vil kommentere saken utover dette så lenge Konkurransetilsynet har saken til behandling.

Stadig større

Resultat før skatt endte i fjor på 483,4 millioner kroner mot 266,2 millioner kroner året før. Dette innebærer en betydelig bedre resultatmargin sammenlignet med 2014, da omsetningen bare har økt marginalt fra 8,1 milliarder til 8,5 milliarder kroner.

– Når det gjelder resultatet har vi stort sett klart å nå målene vi satte for året. Det har vært en god innsats i alle ledd og dette har gitt et godt resultat. Det beste resultatet vi har hatt noensinne, sier Forbergskog.

Torghatten ASA deles opp i virksomhetene sjø-, buss- og flyselskap. For den sjørettede virksomheten ble det oppnådd et bedre resultat enn i 2014. Det gjennomføres betydelige oppgraderinger i ferjesambandet Moss-Horten der det også skal bygges tre nye ferjer til sambandet. I nord har gassferjene over Vestfjorden blitt mer stabile på drift.

I 2015 vant Norgesbuss historiens største busskontrakt til en verdi av over fire milliarder kroner. Dermed skal selskapet drive busskjøring også i Stavanger og på Nord-Jæren. I tillegg til dette skal bussvirksomheten styrkes ytterligere gjennom nye kontrakter i Vest-Agder, Oppland og Nittedal. De nye kontraktene innebærer strenge miljøkrav og de nye bussene har betydelig lavere CO2-utslipp enn dagens busspark.

– Vi investerer alvorlig mye i buss i løpet av 2015 og 2016 med over 450 nye busser. Alle er miljøbusser med den beste teknologien som finnes i dag, forteller konsernsjefen.

Merker krisen offshore

Widerøe klarte ikke nå opp til forventningene for 2015, men bidrar likevel mer til rekordresultatet enn det de gjorde året før. Grunnen til at forventningene ikke ble innfridd, er i hovedsak knyttet opp mod nedgang i offshoretrafikken.

– Det har vært en betydelig nedgang i oljetrafikken med en reduksjon på nesten 30 prosent. Jeg kan ikke komme med detaljerte opplysninger om hva dette har betydd for Widerøe økonomisk, men det har gitt flere ti-talls millioner kroner i reduserte inntekter, medgir Forbergskog.

I 2014 måtte Torghatten-konsernet tåle et urealisert valutatap på over 100 millioner kroner. Dette er betydelig mindre i 2015, men konsernsjefen ønsker ikke å gå i detaljer på hvor stort dette tapet er.

Flere ansatte

I inneværende år er målet å passere en omsetning på ni milliarder kroner.

– Vi har en målsetting om å gjøre det bedre enn forrige år, det har vi alltid. Dette prøver vi å formidle til alle som jobber hos oss. Vi skal og vi må ha utvikling, avslutter Brynjar Forbergskog som per i dag er øverste sjef for 6000 ansatte i konsernet.