Konkurransetilsynet opplyser i en pressemelding at de forbyr Torghatten ASAs kjøp av eierandeler i Fjord1. Årsaken oppgis å være at kjøpet fører til en vesentlig begrensning av konkurransen i markedet for drift av ferjesamband i Norge.

Konkurransetilsynets vedtak er sendt til partene i dag.

Vil sikre sunn konkurranse

Torghattens kjøp av 50 prosent av aksjene i F1 Holding involverer de to største aktørene innenfor drift av ferjesamband i Norge. F1 Holding, som er eid av Sogn og Fjordane fylkeskommune, eier 59 prosent av aksjene i Fjord1 AS.

–  Ferjesambandene utgjør en sentral del av transportinfrastrukturen i Norge. Sunn konkurranse om driften av disse sambandene er viktig for å sikre ferjepassasjerer over hele landet et godt tilbud til lavest mulig pris, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese hos Konkurransetilsynet.

Det er Statens vegvesen og fylkeskommunene som står for innkjøpene i markedet for drift av ferjesamband.

–  Torghattens kjøp av eierandeler i Fjord1 ville ført til redusert konkurranse og økte kostnader for innkjøperne. Det kan igjen føre til høyere billettpriser og dårligere tilbud til passasjerene, mener Nese.

Torghatten ville selge FosenNamsos Sjø

Torghatten har kommet med forslag til avhjelpende tiltak for å begrense de konkurranseskadelige virkningene av kjøpet. Dette omfatter salg av datterselskapet FosenNamsos Sjø og tiltak som skal forhindre informasjonsflyt mellom Torghatten og Fjord1.

– Konkurransetilsynet har vurdert de foreslåtte tiltakene og kommet til at de ikke fjerner tilsynets bekymring. FosenNamsos Sjø er en liten aktør og et salg av dette selskapet er ikke tilstrekkelig til å hindre at konkurransen i markedet blir vesentlig begrenset, sier Nese.

Torghatten avventer

Konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten ASA sier han registrerer at Konkurransetilsynet har en negativ holdning til oppkjøpet.

- Men vi ønsker ikke å kommentere dette før vi har fått studert det Konkurransetilsynet har kommet med, sier Forbergskog.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese hos Konkurransetilsynet mener Fjord1-oppkjøpet vil svekke konkurransen og fordyre drift av ferjesamband i Norge. Foto: Marit Hommedal